Doorgaan naar hoofdcontent

Eerlijk waar, er zijn Nederlandse vulkanen


Bij toeval is in Nederlandse wateren een zeer oude, onderzeese, niet meer actieve vulkaan ontdekt. Diverse media schreven erover. In deze opdracht selecteer je twee bronnen over het nieuws en geef je uitleg over hoe we in Nederland aan vulkanen kwamen.

Woordenschat 
▢ de tektoniek
▢ de geologie
▢ het aardmagnetisch veld
▢ Vroeg-Jura

Leerdoel 
▢ Ik kan uitleggen hoe de vulkanen bij Nederland ontstonden en vergingen.

Opdrachten

Ga online op zoek naar het nieuws over de Nederlandse vulkaan. Kies twee bronnen, waarvan er een een video mag zijn. Deze twee bronnen lees/bekijk je en gebruik je bij een van de volgende opdrachten.

A Video
Maak een video over de vier vulkanen die Nederland telt. Leg in de video uit waardoor de vulkanen ontstonden en waardoor een aantal inactief werd of verging. 

B Interview
Interview de gevonden vulkaan. Bedenk minimaal tien goede vragen aan de hand waarvan de vulkaan zijn ´levensverhaal' kan vertellen. Geef namens de vulkaan antwoord.

C Toerisme
Hoe zou het toerisme kunnen profiteren van de vondst van de vulkaan? Voor welke gebieden in Nederland is het interessant vulkaantoerisme te ontwikkelen? Op welke manieren zouden die gebieden jong en oud op een interessante (interactieve?) manier over de oude onderzeese vulkanen kunnen laten leren? Maak een ontwerp voor een activiteit en maak daarin gebruik van informatie uit de twee bronnen. (Neem voor inspiratie eens een kijkje bij natuurmusea, museumforten e.d. en bekijk hoe zij dat doen.)




Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.