Woordenschat
▢ het heft in handen
▢ het medium
▢ auditief
▢ de grammatica
▢ de gebarenschat
Leerdoel
▢ Ik kan belangrijke kenmerken van gebarentaal benoemen
Opdracht
A Vragen
Bekijk de verschillende video´s.
1. Waarom heeft elk land min of meer zijn eigen gebarentaal?
2. Waarom is er niet gekozen voor één internationale gebarentaal?
3. Wat zijn overeenkomsten tussen gesproken- en gebarentaal?
4. Waarom is het belangrijk dat gebarentaal een officieel erkende taal wordt?
5. Waarom zijn ondertiteling en gebarentaal niet te vergelijken met elkaar?
6. Op welke manier wil men dat bereiken?
7. Waarom heeft een doventolk een zwijgplcht?
8. Waarom is neutraliteit van de tolk belangrijk?
9. Wat houdt de beroepscode van doventolken verder in?
10. Welke kenmerken van de dovengemeenschap noemen de video´s?
B Infographic
Bekijk de video´s en vat ze samen in een (digitale) infographic. Bepaal na het bekijken van de video´s eerst uit welke deelonderwerpen je infograhpic bestaat. Verdeel ze goed over de pagina. Zorg dat beeld en tekst elkaar ondersteunen en niet herhalen.
C 30 seconds
Maak een lijst met de 15 belangrijkste begrippen uit de tekst en de video´s. Je mag gebruikmaken van de woordenschat. Speel met een of meer klasgenoten 30 seconds. Teken het woord en laat de anderen het zo snel mogelijk raden.