Doorgaan naar hoofdcontent

Coming Out Day


Vandaag is Coming Out Day. Bij alle openheid is er vandaag de dag nog altijd veel moeite met (seksuele) diversiteit. 

Bron
Schager Nieuwsblad Noodzaak van Coming Out Day groter dan ooit

Woordenschat 
LHBTIQ - geaardheid - genderidentiteit - COC - taboe - certificaat - onbemind - conservatieve - sinds mensenheugenis - gedachtegoed - bewerkstelligen

Leerdoel 
Ik kan de visie van de geïnterviewden samenvatten.

Opdracht 1 - Samenvatten zonder tekst 
Lees de tekst. Vorm daarna een tweetal en verdeel de woorden van de woordenschat onder elkaar. Eén van de elf woorden mag je laten vervallen. Schrijf allebei een zo kort mogelijke samenvatting van de tekst met de vijf woorden die je kreeg. Dat doe je zonder de tekst erbij te gebruiken. Bespreek daarna samen met behulp van de tekst jullie samenvattingen.

Opdracht 2 - Aanvulzinnen
Lees de tekst. Vul daarna de onderstaande zes zinnen aan. Doe dat zonder de tekst te gebruiken. Zet de zinnen die je maakte tot slot in een logische volgorde. 

1. Diversiteit ...
2. Tegenwoordig ...
3. Niet zo heel lang geleden ...
4. ... een dag als Coming Out Day niet nodig.
5. Maatschappelijk ...
6. Voor scholen ...

Opdracht 3 - Taboewoorden
Lees de tekst. Schrijf daarna drie taboewoorden op. Die geef je aan een klasgenoot. Zelf krijg je er ook drie van iemand. Je schrijft zonder de tekst erbij te gebruiken een samenvatting van de tekst. De drie taboewoorden mag je niet gebruiken. Je mag ook geen directe afleidingen van het woord gebruiken. Wel kun je kiezen voor een synoniem.


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.