Doorgaan naar hoofdcontent

Talkshow Dag van de duurzaamheid


10 oktober is de dag van de duurzaamheid voor het onderwijs. De dag is bedoeld om (extra) aandacht te geven aan vragen op het gebied van klimaat, consumptie en duurzame keuzes. Een mooie vorm om leerlingen in gesprek te laten gaan over zulke thema's is het maken van een korte talkshow van ongeveer een halfuur. Leerlingen kunnen dat op de volgende manier doen.


De leerlingen maken een talkshow die gaat over duurzame onderwerpen. Twee leerlingen zijn de presentatoren. Vijf leerlingen zijn gasten. Samen gaan deze leerlingen in gesprek over door de leerlingen geselecteerde onderwerpen. 

De leerlingen werken in de voorbereiding in twee- of drietallen en onderzoeken aan de hand van meerdere nieuwsbronnen een duurzaam onderwerp. Ze vatten de informatie samen en bedenken een aantal vragen over het onderwerp. Zowel de presentatoren als de gast voor dit onderwerp (dat kan iemand uit het redactieteam zijn) lezen de samenvatting en de vragen ter voorbereiding. 

Bij de uitvoering van de talkshow is de klas, voorzover leerlingen geen presentator of gast zijn, het publiek. Goede presentatoren betrekken het publiek door nu en dan ook aan het publiek een vraag te stellen over een van de onderwerpen. Voor elk van de vijf onderwerpen is ongeveer zes minuten tijd zodat de talkshow in totaal ongeveer een halfuur duurt. Het publiek heeft de opdracht om presentatoren en gasten feedback te geven. 



Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.