Doorgaan naar hoofdcontent

Grote economische klappen

De coronacrisis betekent ook een ongekende economische crisis. Nooit eerder is de wereld zo stil komen te vallen. Het economisch verkeer is volkomen ontregeld. En waar we niet weten hoe de coronacrisis zich zal ontwikkelen, weten we ook niet hoe het met de economie zal gaan. Lees in het artikel 'Zo'n schok hebben we nog nooit gezien', vier risico's nu de economie niet draait welke gevaren op de loer liggen.

Woordenschat
▢ de recessie
▢ de buffer
▢ de weerslag
▢ de sector
▢ de garantie

Leerdoel 
▢ Ik kan belangrijke risico´s en gevolgen voor de economie noemen ten tijde van de coronacrisis.

Opdracht

A. Vragen
1. Wat zijn de vier risico´s waarover de titel van het artikel spreekt?
2. Beschrijf elk van de vier risico in 1 á 2 zinnen. Wees concreet en benoem de kern goed.
3. Noem bij elk risico een oorzaak of gevolg uit de tekst. Geef aan of het een oorzaak of een gevolg is.
4. Geef twee voorbeelden van oplossingen die het artikel bij de risico´s noemt.
5. Wat wordt bedoeld met de vraagkant (alinea 4)?
6. Welke verwachtingen van de situatie na de coronacrisis worden in het artikel genoemd?
7. Wat wordt bedoeld met de ´bazooka´ aan maatregelen (bijschrift bij de infographic in het midden van het artikel)?
8. Hoe omschrijft het artikel het begrip recessie (alinea 11)?
9. In hoeverre is het artikel subjectief of objectief? Beargumenteer je antwoord.
10. In hoeverre maakt het artikel gebruik van vooronderstellingen of inschattingen? Geef voorbeelden bij je antwoord.

B. Infographic
1. Onderzoek aan de hand van een paar voorbeelden op internet hoe je een goede economische infographic maakt. Noteer belangrijke kenmerken waaraan de infographic moet voldoen.
2. Maak aan de hand van deze kenmerken een infographic waarmee je de kern van het artikel samenvat.
3. Vraag een medeleerling (online) feedback te geven. Verwerk de feedback in de infographic.
4. Schrijf een korte verantwoording over hoe je de infographoc hebt samengesteld. Benoem daarin ook de feedback die je kreeg en hoe je die hebt verwerkt.

C. Economisch nieuws
Kies de drie belangrijkste nieuwsfeiten uit de tekst. Maak een opname (video of audio) waarin je deze nieuwsfeiten in je eigen woorden uitlegt. Zorg voor een duidelijke opbouw, met een goede inleiding, een heldere kern (drie nieuwsfeiten) en een passende afsluiting. Deel de opname met een medeleerling en vraag om feedback. Schrijf een korte eigen beoordeling van je video/audio uitleg waarin je ook de feedback van de medeleerling verwerkt. 


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zij...

11-11-11

Op de elfde dag van de elfde maand om elf uur tekenden de strijdende partijen voor het einde van de Eerste Wereldoorlog. Het was een verwoestende oorlog geworden, waar Nederland maar zijdelings mee te maken had. België was het strijdtoneel geweest en daar hadden zich onbegrijpelijke taferelen afgespeeld. Bron  NU.nl   Geschiedenisles: Hoe begon de Eerste Wereldoorlog en hoe liep die af? Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les voorbeelden geven van politieke en nationale factoren die tot de Eerste Wereldoorlog hebben geleid en van nieuwe technologieën die deze oorlog bepaalden. Woordenschat  nationalisme, kruitvat, koloniale ambities, gekonkel, bufferstaat,  mobilisaties, propagandisten, patriottisch Vragen  1. Wanneer eindigde de Eerste Wereldoorlog en hoe werd het conflict beëindigd? 2. Hoeveel mensen kwamen om het leven tijdens de Eerste Wereldoorlog, zowel soldaten als burgers? 3. Wat waren de gevolgen van de oorlog voor de overlevenden, zowel fysie...

Mei socialvrij?

afbeelding: www.meisocialvrij.nl De opkomst van sociale media heeft een enorme invloed gehad op de manier waarop mensen communiceren en hun tijd besteden. Maar overmatig gebruik van sociale media en smartphones kan leiden tot verslaving en negatieve effecten op de mentale gezondheid. Initiatieven zoals "Mei Social Vrij" proberen bewustwording te creëren en mensen aan te moedigen om hun sociale mediagebruik te verminderen voor een gezonder leven. Metro Nieuws |  Jan en Rutger bedachten Mei Social Vrij: '14 uur per dag op social media'   Leerdoel  Je kunt de bedoeling en de werkwijze van Mei Social Vrij toelichten. Woordenschat cold turkey, bewustwordingscampagne, strategieën, langetermijneffecten, excessief, laagdrempelig, initiatiefnemers, psychologische, dynamiek Vragen  1. Op welke manieren kan overmatig smartphonegebruik en sociale mediagebruik psychologische en sociale problemen veroorzaken, zoals besproken in het artikel? 2. Wat maakt Mei Social Vrij anders dan ...