Doorgaan naar hoofdcontent

Heikele geschiedenis

Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima bezoeken van 10 tot en met 13 maart Indonesië. Nederlands koninklijk bezoek aan dat land is altijd beladen. Bij elk bezoek stellen vooral media en historici zich weer de vraag of Nederland excuses zal maken voor het omstreden koloniale verleden. Lees meer over die vraag in het artikel Geen koninklijke excuses bij bezoek aan Indonesië, maar waarom niet?

Woordenschat 
▢ morele
▢ soevereiniteit
▢ standrechtelijke executies
▢ op een goudschaaltje wegen

Leerdoel 
▢ Ik kan de argumenten van voor- en tegenstanders vanb een excuus aan Indonesië kort benoemen

Opdracht

A Vragen
1. In hoeverre legt de tekst uit wat wordt bedoeld met de ¨morele en financiële rekeningen¨ (alinea 2) van Nederland?
2.Wie gaat/gaan uiteindelijk over het besluit om al dan niet excuses te maken?
3. Waarom is men terughoudend met excuses?
4. Wat bedoelde toenmalig minister van buitenlandse zaken Ben Bot in 2005 met ¨de verkeerde kant van de geschiedenis¨ (alinea 7)?
5. Waarom werden voor bepaalde incidenten al wel excuses gemaakt en schadevergoedingen betaald?
6. De tekst legt uit dat spijt betuigen en excuses maken van elkaar verschillen. Leg kort het verschil uit.

B Tijdlijn Na 1947
Maak een tijdlijn waarin je het denken over excuses laat zien. Welke belangrijke momenten horen op de tijdlijn te staan? Geef op/bij de tijdlijn ook korte uitleg over de koloniale geschiedenis Nederland-Indonesië.

Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.