Doorgaan naar hoofdcontent

Een gedenkwaardige sportzomer die er niet gaat komen

De sport heeft het zwaar. Het verbod op samenscholingen maakt het voor langere tijd onmogelijk om sporters samen te laten sporten en publiek in de stadions toe te laten. Veel grote evenementen zijn al afgelast. Nationale competities zijn een groot vraagstuk, want gaan die stoppen en hebben we dan een jaar zonder landskampioen? Lees hoe de sport worstelt om de coronacrisis te boven te komen in het artikel ´Sport heeft nu licht nodig aan het einde van de tunnel´.

Woordenschat 
▢ de commercie
▢ genereren
▢ de loyaliteit
▢ de publieke opinie
▢ de sector

Leerdoel 
▢ Ik kan uitleggen hoe de sportwereld de coronacrisis te boven kan komen

Opdrachten

A. Vragen

1. Het niet door kunnen gaan van sportevenementen heeft allerlei gevolgen. Teken de keten van oorzaken en gevolgen. Begin met: coronavirus >
2. Welke oplossingen zijn er voor sportbonden en andere organisaties?
3. Wat maakt de sportwereld doorgaans een gezonde sector?
4. Hoe groot is de kans dat sponsors hun contracten met sportclubs nu verbreken?
5. Welke lichtpunten zijn er in deze tijden voor de sport?
6. Wat is volgens de tekst de belangrijkste oplossing voor de huidige sportcrisis?
7. Wat is in onze sportbeleving veranderd?

B. Gezegden en uitdrukkingen
In de onderstaande lijst vind je een groot aantal gezegden en uitdrukkingen uit de tekst. Herschrijf de zinnen waar ze in voorkomen. Vervang in deze zinnen het gezegde of de uitdrukking door de betekenis. Voorbeeld (de titel): ´Sport heeft nu licht aan het einde van de tunnel nodig´ wordt ´Sport heeft nu goede vooruitzichten nodig´.

a. zwart gat (alinea 1)
b. uit een (diep) dal klimmen (alinea 1)
c. de eindzege grijpen (alinea 2)
d. een berg (alinea 2)
e. roet in het eten gooien (alinea 3)
f. in duigen vallen (alinea 3)
g. een bittere pil (alinea 4)
h. een klap (alinea 5)
i. een bak (alinea 5)
j. nadreunen (alinea 5)
k. er is leven na... (alinea 6)
l. brood en spelen (alinea 6)
m. om de tafel (gaan) (alinea 7)
n. de handen (ergens) van af trekken (alinea 8)
o. het hoofd boven water houden (alinea 9)
p. de kart trekken (alinea 12)
q. op de been houden (alinea 13)


C. Advies geven
De KNVB moet nog een oplossing bedenken voor de stilgevallen competitie. Geef een advies dat je onderbouwt met drie argumenten uit de tekst.


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.