Doorgaan naar hoofdcontent

De heilige uit Myra


Over Sinterklaas bestaan allerlei legenden. Ze hebben hem gemaakt tot een personage met een onuitputtelijk vermogen, dat verschijnt waar hij maar wil en dat de eeuwen met gemak heeft overleefd. In deze opdracht interview je deze legende. Je maakt voor vragen en antwoorden gebruik van de onderstaande bron die vol verhalen staat over de goedheiligman.

Bron
Nemo Kennislink 
De geschiedenis van Sint-Nicolaas 

Woordenschat
de overlevering - de legende - de beschermheilige - miraculeus

Leerdoel
Ik kan kort beschrijven hoe het sinterklaaspersonage ontstond.

Opdracht
Schrijf een interview met Sinterklaas. Maak gebruik van de bovenstaande bron. Stel Sinterklaas in het interview vragen over zijn levensloop, de legendes over hem en de herkomst van Sinterklaastradities

Een interview kun je op twee manieren vormgeven. Kies er een.
1. Je noemt vragen en antwoorden. 
Bijvoorbeeld: Waar komt de traditie van strooigoed vandaan? ´Er bestaan verhalen over mij, dat ik bij de armen geld en voedsel in huizen wierp. Daarom zie je de pieten ook kruidnoten en pepernoten strooien.´
2. Je schrijft meer verhalend, je beschrijft hoe en wat Sinterklaas antwoordt.
Bijvoorbeeld: Als ik Sinterklaas vraag, waarom zoveel snoep wordt rondgestrooid tijdens het Sinterklaasfeest, glimlacht hij. ´Ja, heel gezond is het allemaal niet, maar ach, die ene keer per jaar. Ik heb dat altijd al gedaan. Eeuwen geleden strooide ik geldstukken en voedsel in de huizen van arme mensen.´

Zorg voor een pakkende kop boven het interview en een aansprekende, bij het interview passende foto.



Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.