Doorgaan naar hoofdcontent

Algoritmes maken de dienst uit


In de toenemende mate maken we gebruik van het gemak van algoritmes. Maar het feilloos afstemmen op jouw smaak heeft ook een keerzijde. Algoritmes en hun een gebaren kennen jou door en door en wat zouden ze daarmee kunnen doen?

Bron 
NPO 1 radio Veroorzaken algoritmes maatschappelijke onrust?

Woordenschat 
Zie opdrachten.

Leerdoel
Ik kan de belangrijkste kanttekeningen bij algoritmes uit de bron noemen.

Opdracht 1 - Stille discussie
Voer met drie klasgenoten een discussie waarbij je niet spreekt. Je schrijft en reageert op elkaar op een groot vel. Zorg dat je met elkaar de belangrijkste voor- en nadelen van algoritmen verzamelt. Iedereen leest eerst goed de tekst. Daarna gaan jullie met elkaar in stille discussie. Als alle voor- en nadelen zo zijn verzameld krijgen jullie tijd om in maximaal vijf zinnen samen te vatten hoe jullie denken over het gebruik van algoritmen.

Opdracht 2 - Aanvulzinnen
Vul de zinnen aan en zet ze daarna in een logische volgorde. Je kunt het laatste doen door de nummers te gebruiken.
1. Steeds meer ...
2. ... opvallend genoeg ...
3. Voor de consument ...
4. ... grote gevaren ...
5. Algoritmen ...
6. ... enorme voordelen voor ...
7. De technologie ...
8. ... waardoor ...

Opdracht 3 - Eerlijke ode aan het algoritme
Vat de tekst samen door een korte orde aan het algoritme te schrijven. Maak er een eerlijke ode van door zowel de voor- als de nadelen te beschrijven. 


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.