Wetenschappers zien het gat in de ozonlaag herstellen. Internationale maatregelen lijken daar aan te hebben bijgedragen.
Bron
NRC De ozonlaag herstelt zich, dankzij het verbod op cfk’s
Woordenschat
ozonlaag - drijfgassen - uv-stralimg - atmosfeer - broeikasgassen - fossiele brandstoffen
Leerdoel
Ik kan het proces van het herstellen uitleggen.
Opdracht 1 - Vragen maken
Lees de tekst en vul daarna de vragen aan. Wissel daarna de vragen uit met een klasgenoot en beantwoord de vragen van elkaar.
1. Hoe is ...?
2. Wanneer ...?
3. Hoe kan de ozonlaag ...?
4. Welke middelen ...?
5. Wat is belangrijk ...?
6. Waarom vinden ...?
Opdracht 2 - Stille samenvatting
Lees de tekst en vorm daarna een viertal. Jullie vatten de tekst samen door om beurten een zin op te schrijven. Je overlegt niet. Er geldt geen minimum en maximum aantal zinnen voor de samenvatting. Op zeker moment bepaalt een van jullie dat de laatste zin is opgeschreven. Wissel daarna de samenvatting uit met een andere groep en geef inhoudelijke feedback door die onder de tekst te schrijven. Geef de tekst daarna aan elkaar terug en bespreek met je groep de feedback.
Opdracht 3 - Ozondicht
Vat de tekst samen in een gedicht. Je kunt kiezen voor een ready made of zelf een korte tekst schrijven.