Doorgaan naar hoofdcontent

School, het moet anders


Goed, we beginnen een nieuw kalenderjaar. Vast vol goede voornemens. Wat zou je je voor school vooral willen voornemen? Of heb je je misschien al voorgenomen? 

Bron 

Woordenschat 
remedie - psychosomatisch- disciplineert - secundaire arbeidsvoorwaarden - genereren -analoge

Leerdoel 
Ik kan de analyse en de oplossingen van de schrijver kort toelichten. 

Opdracht 1 - Vragen
1. Wat is het onderwerp van het artikel?
2. Welk probleem signaleert de schrijver?
3. Wat wordt bedoeld met het woord knooppunt (alinea 1)?
4. Wat is niet goed aan de manier waarop scholen en ouders smartphones gebruiken?
Welke drie veranderingen spelen een grote rol?
5. Leg uit wat de belangrijkste gevolgen zijn van de deze drie veranderingen? 
6. Wat is de manipulatieve kracht van de smartphone (alinea 7)?
7. Welke oplossingen stelt de schrijver voor?
8. Wat zijn zijn verwachtingen van die oplossingen?

Opdracht 2 - Reageren
De krant geeft ruimte om te reageren met een opiniebijdrage (maximaal 700 woorden) of een brief (maximaal 200 woorden). Kies hoe (uitgebreid) je zou willen reageren en beschrijf hoe jij tegen het gestelde probleem aankijkt. 

Opdracht 3 - Uitleg
Stel, jou wordt gevraagd de inhoud van het artikel voorafgaand aan een debat kort uit te leggen. Maak een duidelijk overzicht van de analyse in het artikel. Dat kun je bijvoorbeeld doen in de vorm van een mindmap. Presenteer je overzicht daarna aan enkele klasgenoten en laat hen hetzelfde doen met hun overzicht. 


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.