Doorgaan naar hoofdcontent

Dreigende executies in Iran


In Iran wordt hard opgetreden tegen oproepen van demonstranten om meer vrijheid. Met gevangengenomen demonstranten wordt een voorbeeld gesteld. Vorige week werd ook een vermeende spion ter dood gebracht. Volgens Iran legitiem, volgens het buitenland gaat het om het verstevigen van de macht over het land. 

Bron 

Woordenschat 
Zie opdrachten.

Leerdoel 
Ik kan toelichten waarom en op welke manieren in Iran wordt geprotesteerd.

Opdracht 1 - 5w1h-vragen
Bekijk de video. Schrijf na het bekijken de belangrijkste vragen naar wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe die in de video aan bod komen. Wissel je vragen daarna uit met een klasgenoot en geef antwoord op de vragen van elkaar. Kijk de antwoorden daarna samen na. 

Opdracht 2 - Ketensamenvatting
Bekijk de video en maak bij het bekijken aantekeningen. Noteer de belangrijke begrippen die in de video aan bod komen. Vat na het bekijken van de video de inhoud samen met deze begrippen. Maak met pijlen en korte uitleg duidelijk wat de begrippen met elkaar te maken hebben. Zorg dat in het schema dat je zo maakt duidelijk de keten van gebeurtenissen (oorzaak en gevolg) naar voren komt.

Opdracht 3 - Vragen naar keuzes
In de video komen veel vraagstukken aan de orde die te maken hebben met de keuze wat goed is om te doen. Bekijk de video en kies twee van zulke vragen die in de video aan bod komen. Bespreek ze allebei kort. Vertel wat de video je over de beide vragen vertelt en laat zien.


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.