Om meerdere redenen is er vóór en na de jaarwisseling jaarlijks de discussie of vuurwerk niet moet worden verbonden. Huisdieren en dieren in het wild hebben veel last van vuurwerk, de milieubelasting is groot, het afsteken levert veel, onopgeruimd afval op, er wordt met vuurwerk schade aangericht aan publieke voorzieningen, om nog maar niet te spreken van de slachtoffers.
Leerdoel
Je kunt aan het einde van deze les je standpunt over de discussie over een vuurwerkverbod goed onderbouwd schriftelijk en mondeling verwoorden.
Opdracht
Uit te voeren in twee lesuren of deels als huiswerk.
1. Inleiding (15 minuten)
- Start met een klassikale discussie over vuurwerk. Wat zijn de verschillende meningen hierover? Wat zijn de voor- en nadelen van het afsteken van vuurwerk?
2. Onderzoeksfase (30 minuten)
- Doe met een klasgenoot onderzoek naar vuurwerk in Nederland. Je kunt gebruikmaken van bronnen zoals artikelen en korte video's. Denk ook aan artikelen over de discussie over vuurwerk en politieke partijen die zich erover uitspreken. Een handige manier om aantekeningen te maken bij deze bronnen is in de kantlijn deelonderwerpen noteren (zoals de deelonderwerpen in de inleiding van deze les). Maak vervolgens per deelonderwerp korte aantekeningen.
3. Argumentatie (30 minuten)
- Op basis van je onderzoek formuleer je argumenten voor en tegen het verbieden van vuurwerk.
4. Betoog schrijven (30 minuten)
- Samen schrijf je een beknopt betoog waarin jullie je standpunt verdedigen. Het betoog moet duidelijk gestructureerd zijn en sterke argumenten bevatten. Een handige opbouw voor het betoog is: een inleiding, een stelling, argumenten voor de stelling, argumenten die je hiertegenin kunt brengen met een weerlegging en een krachtige afsluiting. Noteer onder het betoog ook jullie bronnen.
5. Klaspresentaties (15 minuten)
- Je presenteert samen kort jullie standpunt en de belangrijkste argumenten aan (een deel van) de klas.
Evaluatiecriteria:
- Kwaliteit en kracht van de argumentatie in het betoog
- Duidelijke opbouw en structuur van het betoog
- Relevantie en kwaliteit van de bronnen gebruikt in het onderzoek
- Presentatievaardigheden tijdens de presentaties