Doorgaan naar hoofdcontent

Wel of geen vuurwerk


Om meerdere redenen is er vóór en na de jaarwisseling jaarlijks de discussie of vuurwerk niet moet worden verbonden. Huisdieren en dieren in het wild hebben veel last van vuurwerk, de milieubelasting is groot, het afsteken levert veel, onopgeruimd afval op, er wordt met vuurwerk schade aangericht aan publieke voorzieningen, om nog maar niet te spreken van de slachtoffers. 

Leerdoel
Je kunt aan het einde van deze les je standpunt over de discussie over een vuurwerkverbod goed onderbouwd schriftelijk en mondeling verwoorden.  

Opdracht
Uit te voeren in twee lesuren of deels als huiswerk.

1. Inleiding (15 minuten)
   - Start met een klassikale discussie over vuurwerk. Wat zijn de verschillende meningen hierover? Wat zijn de voor- en nadelen van het afsteken van vuurwerk?

2. Onderzoeksfase (30 minuten)
   - Doe met een klasgenoot onderzoek naar vuurwerk in Nederland. Je kunt gebruikmaken van bronnen zoals artikelen en korte video's. Denk ook aan artikelen over de discussie over vuurwerk en politieke partijen die zich erover uitspreken. Een handige manier om aantekeningen te maken bij deze bronnen is in de kantlijn deelonderwerpen noteren (zoals de deelonderwerpen in de inleiding van deze les). Maak vervolgens per deelonderwerp korte aantekeningen. 

3.  Argumentatie (30 minuten)
   - Op basis van je onderzoek formuleer je argumenten voor en tegen het verbieden van vuurwerk.

4. Betoog schrijven (30 minuten)
   - Samen schrijf je een beknopt betoog waarin jullie je standpunt verdedigen. Het betoog moet duidelijk gestructureerd zijn en sterke argumenten bevatten. Een handige opbouw voor het betoog is: een inleiding, een stelling, argumenten voor de stelling, argumenten die je hiertegenin kunt brengen met een weerlegging en een krachtige afsluiting.  Noteer onder het betoog ook jullie bronnen.

5. Klaspresentaties (15 minuten)
   - Je presenteert samen kort jullie standpunt en de belangrijkste argumenten aan (een deel van) de klas.

Evaluatiecriteria:
- Kwaliteit en kracht van de argumentatie in het betoog
- Duidelijke opbouw en structuur van het betoog
- Relevantie en kwaliteit van de bronnen gebruikt in het onderzoek
- Presentatievaardigheden tijdens de presentaties


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zij...

11-11-11

Op de elfde dag van de elfde maand om elf uur tekenden de strijdende partijen voor het einde van de Eerste Wereldoorlog. Het was een verwoestende oorlog geworden, waar Nederland maar zijdelings mee te maken had. België was het strijdtoneel geweest en daar hadden zich onbegrijpelijke taferelen afgespeeld. Bron  NU.nl   Geschiedenisles: Hoe begon de Eerste Wereldoorlog en hoe liep die af? Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les voorbeelden geven van politieke en nationale factoren die tot de Eerste Wereldoorlog hebben geleid en van nieuwe technologieën die deze oorlog bepaalden. Woordenschat  nationalisme, kruitvat, koloniale ambities, gekonkel, bufferstaat,  mobilisaties, propagandisten, patriottisch Vragen  1. Wanneer eindigde de Eerste Wereldoorlog en hoe werd het conflict beëindigd? 2. Hoeveel mensen kwamen om het leven tijdens de Eerste Wereldoorlog, zowel soldaten als burgers? 3. Wat waren de gevolgen van de oorlog voor de overlevenden, zowel fysie...

Mei socialvrij?

afbeelding: www.meisocialvrij.nl De opkomst van sociale media heeft een enorme invloed gehad op de manier waarop mensen communiceren en hun tijd besteden. Maar overmatig gebruik van sociale media en smartphones kan leiden tot verslaving en negatieve effecten op de mentale gezondheid. Initiatieven zoals "Mei Social Vrij" proberen bewustwording te creëren en mensen aan te moedigen om hun sociale mediagebruik te verminderen voor een gezonder leven. Metro Nieuws |  Jan en Rutger bedachten Mei Social Vrij: '14 uur per dag op social media'   Leerdoel  Je kunt de bedoeling en de werkwijze van Mei Social Vrij toelichten. Woordenschat cold turkey, bewustwordingscampagne, strategieën, langetermijneffecten, excessief, laagdrempelig, initiatiefnemers, psychologische, dynamiek Vragen  1. Op welke manieren kan overmatig smartphonegebruik en sociale mediagebruik psychologische en sociale problemen veroorzaken, zoals besproken in het artikel? 2. Wat maakt Mei Social Vrij anders dan ...