Doorgaan naar hoofdcontent

Een aanvulling op je brein


AI of kunstmatige intelligentie roept tegelijkertijd grote reserves en nieuwe vergezichten op. Stel dat we ons brein zouden kunnen ondersteunen op de gebieden waarin het niet zo sterk en snel is?

Bron 
perspectieven - hokjesdenken - etnisch profileren - weerspiegeling - data - capaciteit - neocortex - subtiele

Leerdoel 
Ik kan de titel van de tekst toelichten met voorbeelden.

Opdracht 1 - Breinbrekers
Bedenk vijf moeilijke vragen  over de tekst en/of de video. Zorg dat de vijf vragen (met de antwoorden) een goede samenvatting van de bron(nen) opleveren. Wissel de vragen uit met een klasgenoot en geef antwoord op de vragen van elkaar. Na het noteren van de antwoorden kijk je het werk van elkaar na en geef je per antwoord korte feedback. 

Opdracht 2 - Teken de video
Lees de tekst als introductie. Bepaal aan de hand van de tekst wat mogelijk de deelonderwerpen zijn van de video. Kies er vier en verdeel die gelijkmatig over een A3 blad. Bekijk daarna de video en maak tijdens het kijken aantekeningen in potlood. Werk na het bekijken van de video je aantekeningen uit tot een getekende samenvatting.

Opdracht 3 - Taboewoord
Bedenk na het lezen van de tekst een aantal vragen. Vorm een tweetal en stel elkaar deze vragen. Bij iedere vraag die je stelt geef je de ander ook een taboewoord, dat niet mag worden gebruikt mar wel verband houdt met het antwoord. De ander moet niettemin tot een goed antwoord komen. Geef elkaar steeds feedback na het beantwoorden van een vraag.


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.