Doorgaan naar hoofdcontent

Chinees Nieuwjaar


Bron 
NU.nl Vijf vragen over het Chinees Nieuwjaar van dinsdag: het jaar van de watertijger

Woordenschat
traditioneel - autoriteiten - cyclus - astrologie - twist - dierenriem

Leerdoel
Ik kan uitleggen hoe Chinees Nieuwjaar wordt gevierd.

Opdracht 1 - Vragen over het onderwerp
Schrijf drie vragen over het onderwerp op, zonder de tekst te lezen. Lees daarna de tekst en beantwoord daarna je drie vragen. Bespreek daarna in tweetallen de vragen en de antwoorden die jullie vonden. Stel elkaar verhelderingsvragen bij de uitleg. 

Opdracht 2 - Nieuwsitem
Stel, je krijgt in het journaal een halve minuut de tijd om over het Chinees Nieuwjaar te vertellen. Bereid voor wat je gaat vertellen. Voordat je begint vraag je een klasgenoot om willekeurig drie belangrijke begrippen in de tekst aan te wijzen. Die drie begrippen stel je centraal in jouw nieuwsitem. Bereid je halve minuut uitleg over Chinees Nieuwjaar voor en presenteer daarna aan een klasgenoot. Laat de klasgenoot weten welke drie begrippen je centraal stelt. Geef elkaar na de presentaties feedback over de inhoud.

Opdracht 3 - Infographic
De website waarop het nieuws verschijnt wil graag nog een infographic over Chinees Nieuwjaar toevoegen. Lees de tekst. Je krijgt daarna vijftien minuten om een ontwerp van de infographic te maken. Bedenk goed wat het doel van een infographic is. Je moet door de tekening meteen het belangrijkste te weten komen over het feest. Beperk daarom tekst en maak de infographic overzichtelijk.


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.