Doorgaan naar hoofdcontent

Tibet boos om Spelen


De Olympische Spelen in China worden door verschillende landen politiek geboycot. Er komt geen afvaardiging van de regering om zo een statement te maken dat China een deel van het eigen volk onderdrukt. Veel Oeigoeren verblijven in kampen, protest wordt in China niet getolereerd en al veel langer geleden maakte China van het zelfstandige Tibet een Chinese provincie. Tibetanen in ballingschap maken duidelijk dat ze het vreemd vinden dat we nu feestelijke Olympische Spelen laten plaatsvinden uitgerekend in China.

Bron 
NOS Tibetanen in India: 'China verdient de Spelen niet' 

Woordenschat
gemeenschap - kantoor houdt - ballingschap - harmonie - boycotten - dominanter - stateloze - staatsburgerschap

Leerdoel 
Ik kan de klacht van de Tibetanen toelichten.

Opdracht 1 - Teken de tekst
Lees de tekst. Teken daarna de belangrijkste zaken en maak duidelijk hoe ze met elkaar verbandhouden. Je gebruikt geen tekst. Wissel daarna de tekening uit met een klasgenoot. Noteer onder de tekeningen welke deelonderwerpen uit de tekst aan bod komen en welke verbanden je ziet. Je kan de tekening van de tekst ook digitaal uitvoeren en digitale afbeeldingen gebruiken.

Opdracht 2 - Samenvatting
Vat de tekst in enkele zinnen samen en gebruik daarbij alle woordenschatwoorden.

Opdracht 3 - Cartoons
Maak een groepje en zoek enkele cartoons die gaan over de wereldwijde kritiek op China. Kies bij elke cartoon in de tekst het tekstfragment dat er het beste bij past.


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.