Doorgaan naar hoofdcontent

Kokosaapjes


De toenemende populariteit van plantaardige alternatieven voor zuivelproducten heeft grote gevolgen. Vooral voor makakensoorten die als kokosaapjes moeten werken.

Bron
Trouw
 De Nederlandse Edwin Wiek redt kokosaapjes in Thailand. ‘Over tien jaar vind je geen enkele aap meer die kokosnoten plukt’

Woordenschat
schrijnend - groothandel - lobbywerk - luis in de pels - officials - claims - smaad - ecolodge - kostgangers - tuberculose - socialiseren - optie

Leerdoel
Ik kan het ontstaan en het tegengaan van het probleem toelichten.

Opdracht 1 - Vragen
1. Wat heeft Wiek aan de leefomstandigheden van de aapjes verbeterd?
2. Waarom komt het aapje dat denkt dat hij een mens is meerdere malen ter sprake in de tekst?
3. Hoe bekostigt Wiek zijn werk?
4. Wat maakt de omstandigheden van de aapjes schrijnend?
5. Wat heeft Wiek naast opvang voor de aapjes kunnen doen?
6. Wat zijn de toekomstverwachtingen volgens AWiek?
7. Beoordeel de titel van de tekst. Geef waar nodig suggesties ter verbetering.

Opdracht 2 - Oorzaken en gevolgen
Maak een schema met oorzaken en gevolgen die aan de orde zijn en gebruik daarbij zoveel mogelijk woorden uit de woordenschat. Je kunt het schema maken door woorden met pijlen te verbinden zodat je duidelijke oorzaak-en-gevolgrelaties ziet of door een mindmap te maken waarbij je de verbanden ook illustreert.



Opdracht 3 - Horen, zien en zwijgen
Lees de tekst. Geef daarna twee voorbeelden van wat Wiek heeft gehoord en gezien van het lot van de kokosaapjes. Geef ook twee voorbeelden van het 'verzwijgen' van het probleem van de aapjes door anderen. Vat daarna met de vier voorbeelden in maximaal tien zinnen de tekst samen. 







Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.