Temu, een snelgroeiende e-commerceplatform, heeft de laatste tijd veel aandacht getrokken door zijn extreem lage prijzen en unieke verkoopstrategieën. Dit roept vragen op over de kwaliteit van de producten, de impact op de markt en de manier waarop het bedrijf zijn groei nastreeft. In deze podcast worrden enkele belangrijke vragen besproken die spelen rondom Temu en zijn invloed op de consument en de economie.
VRT Met deze strategie wil Chinese koopapp Temu nog meer terrein winnen in België (podcast, 29 min.)
Leerdoel
Je kunt uitleggen hoe Temu zijn lage prijzen mogelijk maakt, welke invloed het heeft op de markt en consumenten, en met welke problemen het bedrijf te maken heeft rondom kwaliteit, regelgeving en transparantie.
Woordenschat
implementatie, marktaandeel, agressieve marketing, gamification, Rad van fortuin, stok achter de deur, overcapaciteit, speelveldVragen
1. Hoe blijft Temu zo goedkoop?
2. Welke trend is zichtbaar op sociale media?
3. Waarom wil België Temu reguleren, en hoe?
4. Hoe kun je zien dat Temu groeit in België en Europa?
5. Welke nieuwe verkoopstrategie volgt Temu?
6. Wat is de rol van groepsdruk bij Temu?
7. Hoe is Temu groot geworden?
8. Wat valt op aan de inkomsten van Temu?
9. Hoe zit het met de kwaliteit van Temu-producten en het bijbehorende risico?
10. Wat klopt er volgens experts niet bij Temu?
Opdrachten
1. Waarheid en leugen
Bedenk twee waarheden en één leugen over het onderwerp. Zorg ervoor dat alle drie erg geloofwaardig klinken, zodat het lastig is om de leugen te herkennen. Daag een klasgenoot uit om te raden welke bewering niet klopt.
2. Infographic
Presenteer de kern van de podcast in een infographic. Beperk de hoeveelheid tekst en zorg dat de tekeningen (digitale afbeeldingen) ook veel van die kern uitleggen.
3. Krantenkoppen
Bedenk vijf krantenkoppen. Maak ze vooral een beetje cryptisch zodat een lezer goed moet nadenken wat wordt bedoeld. Laat een klasgenoot aan de hand van jouw vijf koppen de kern van de podcast vertellen. Doe hetzelfde met de krantenkoppen van je klasgenoot.