Reclame speelt een cruciale rol in het vormen van maatschappelijke normen en verwachtingen. Met de opkomst van milieubewustzijn wordt de acceptatie van fossiele reclame steeds vaker ter discussie gesteld. In deze video worden de argumenten voor en tegen een verbod op fossiele reclame besproken.
HUMAN Wat houdt ons tegen? (video, 29 min.)
Je kunt uitleg geven over de invloed van reclame op de normvorming, de uitdagingen rondom het verbieden van fossiele reclame, en de verschillende perspectieven van betrokken partijen, zoals bedrijven, activisten en media.
Woordenschat
legitimatie, betuttelend, fossiel, onderbewuste, abri, pionieren, verordening, motie, symboolpolitiek, boardroom
2. Wat blijkt uit onderzoek?
3. In hoeverre is het verbod op fossiele reclame haalbaar?
4. Wat is de kritiek op Shell?
5. Wat is vanuit psychologische kennis de zorg over reclame?
6. Wat bedoelen we met symboolpolitiek en wat heeft het met fossiele reclame te maken?
7. Wat zijn de argumenten van belanghebbenden tegen een verbod?
8. Waarom blijven reclamebureaus toch fossiele reclame maken?
9. Waarom hebben activisten volgens een CEO weinig impact?
10. Hoe redeneren bedrijven die fossiele reclame maken?
Opdrachten
legitimatie, betuttelend, fossiel, onderbewuste, abri, pionieren, verordening, motie, symboolpolitiek, boardroom
Vragen
1. Welk effect heeft reclame op onze meningsvorming?2. Wat blijkt uit onderzoek?
3. In hoeverre is het verbod op fossiele reclame haalbaar?
4. Wat is de kritiek op Shell?
5. Wat is vanuit psychologische kennis de zorg over reclame?
6. Wat bedoelen we met symboolpolitiek en wat heeft het met fossiele reclame te maken?
7. Wat zijn de argumenten van belanghebbenden tegen een verbod?
8. Waarom blijven reclamebureaus toch fossiele reclame maken?
9. Waarom hebben activisten volgens een CEO weinig impact?
10. Hoe redeneren bedrijven die fossiele reclame maken?
Opdrachten
1. Perspectief
Kies twee personen. Maak hun denkbeelden duidelijk. Beschrijf zo concreet mogelijk hun redeneringen op. De persoon vindt dat ... omdat ...
2. Betuttelend
Reageer kort op de vraag of een verbod op fossiele reclames betuttelend is. Onderbouw je mening duidelijk.
3. CEO
Neem plaats op de stoel van een CEO van een groot reclamebedrijf of een grote vliegmaatschappij. Probeer in een kort statement duidelijk te maken waarom fossiele reclame niet zou moeten worden verbonden.
4. Zelfregulering
Beschrijf kort In hoeverre je gelooft in zelfregulering als het gaat om gebruikmaken van fossiele brandstoffen inclusief vliegreizen. Geef aan of je denkt dat de industrie in staat is om zichzelf effectief te reguleren, of dat er meer externe maatregelen nodig zijn om duurzame veranderingen te bewerkstelligen.