Doorgaan naar hoofdcontent

Reclames die volgens velen mogen verdwijnen


Reclame speelt een cruciale rol in het vormen van maatschappelijke normen en verwachtingen. Met de opkomst van milieubewustzijn wordt de acceptatie van fossiele reclame steeds vaker ter discussie gesteld. In deze video worden de argumenten voor en tegen een verbod op fossiele reclame besproken. 

HUMAN Wat houdt ons tegen? (video, 29 min.)

Leerdoel
Je kunt uitleg geven over de invloed van reclame op de normvorming, de uitdagingen rondom het verbieden van fossiele reclame, en de verschillende perspectieven van betrokken partijen, zoals bedrijven, activisten en media.

Woordenschat
legitimatie, betuttelend, fossiel, onderbewuste, abri, pionieren, verordening, motie, symboolpolitiek, boardroom

Vragen
1. Welk effect heeft reclame op onze meningsvorming?
2. Wat blijkt uit onderzoek?
3. In hoeverre is het verbod op fossiele reclame haalbaar?
4. Wat is de kritiek op Shell?
5. Wat is vanuit psychologische kennis de zorg over reclame?
6. Wat bedoelen we met symboolpolitiek en wat heeft het met fossiele reclame te maken?
7. Wat zijn de argumenten van belanghebbenden tegen een verbod?
8. Waarom blijven reclamebureaus toch fossiele reclame maken?
9. Waarom hebben activisten volgens een CEO weinig impact?
10. Hoe redeneren bedrijven die fossiele reclame maken?

Opdrachten

1. Perspectief
Kies twee personen. Maak hun denkbeelden duidelijk. Beschrijf zo concreet mogelijk hun redeneringen op. De persoon vindt dat ... omdat ... 

2. Betuttelend
Reageer kort op de vraag of een verbod op fossiele reclames betuttelend is. Onderbouw je mening duidelijk. 

3. CEO 
Neem plaats op de stoel van een CEO van een groot reclamebedrijf of een grote vliegmaatschappij. Probeer in een kort statement duidelijk te maken waarom fossiele reclame niet zou moeten worden verbonden.

4. Zelfregulering
Beschrijf kort In hoeverre je gelooft in zelfregulering als het gaat om gebruikmaken van fossiele brandstoffen inclusief vliegreizen. Geef aan of je denkt dat de industrie in staat is om zichzelf effectief te reguleren, of dat er meer externe maatregelen nodig zijn om duurzame veranderingen te bewerkstelligen.


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Mei socialvrij?

afbeelding: www.meisocialvrij.nl De opkomst van sociale media heeft een enorme invloed gehad op de manier waarop mensen communiceren en hun tijd besteden. Maar overmatig gebruik van sociale media en smartphones kan leiden tot verslaving en negatieve effecten op de mentale gezondheid. Initiatieven zoals "Mei Social Vrij" proberen bewustwording te creëren en mensen aan te moedigen om hun sociale mediagebruik te verminderen voor een gezonder leven. Metro Nieuws |  Jan en Rutger bedachten Mei Social Vrij: '14 uur per dag op social media'   Leerdoel  Je kunt de bedoeling en de werkwijze van Mei Social Vrij toelichten. Woordenschat cold turkey, bewustwordingscampagne, strategieën, langetermijneffecten, excessief, laagdrempelig, initiatiefnemers, psychologische, dynamiek Vragen  1. Op welke manieren kan overmatig smartphonegebruik en sociale mediagebruik psychologische en sociale problemen veroorzaken, zoals besproken in het artikel? 2. Wat maakt Mei Social Vrij anders dan a

Vapen verovert de wereld (of hebben we allemaal onze goede voornemens?)

In het hart van de Chinese techstad Shenzhen, beter bekend als 'Vape Valley', onthult correspondent Roland Smid de onstuimige groei van de wereldwijde vapenindustrie. Ondanks toenemende beperkingen elders, blijven hier dagelijks miljoenen e-sigaretten van de band rollen in honderden fabrieken.  Bron RTL Nieuws |  Rondleiding in de vape-hoofdstad van de wereld: 'Als Nederland ze niet meer wil, verkopen we ze ergens anders' Leerdoel Je kunt na het lezen van de tekst uitleggen hoe vapes wereldwijd worden geproduceerd, hoe lokale regels de verkoop beïnvloeden en wat dit betekent voor verschillende landen. Woordenschat louche, afnemers, sinecure, licenties Vragen 1. Wat is de rol van Shenzhen in de wereld van vapes? 2. Wat zijn enkele kenmerken van de vape-industrie in China? 3. Wie is Frank Fan en welke rol speelt hij in de vape-industrie? 4. Wat zijn de gevolgen van lokale regelgeving op de verkoop van vapes? 5. Hoe reageert Frank Fan op verboden op vapes in verschillende