Doorgaan naar hoofdcontent

Made in Holland


Azië is niet langer de aangewezen plek waar Europa graag kleding laat maken. Steeds meer modebedrijven zoeken het voor de productie dichterbij huis, maar waarom?

Bron
NOS Groeiend aantal modebedrijven wil weg van 'race to bottom' in China

Woordenschat
lokaal - modebranche - prototypes - rendabel

Leerdoel
Ik kan uitleggen waarom modebedrijven kleding graag dichtbij laten produceren.

Opdracht 1 - Mindmap 
Lees alleen de titel en schrijf de voorkennis op waar de titel je aan doet denken. Lees daarna de tekst en combineer de opgeschreven voorkennis en wat je leert uit het artikel in een mindmap. Probeer het onderwerp zo duidelijk mogelijk in beeld te brengen met korte teksten en tekeningen en symbolen.

Opdracht 2 - Oorzaak en gevolg
Noteer op een A4 de verschillende oorzaken en gevolgen die in het artikel worden genoemd. Benoem elke oorzaak en elk gevolg met een of meer woorden. Maar houd de beschrijving zo kort mogelijk. Wissel na het maken van het schema je werk uit met een klasgenoot. Noteer feedback op het blad van de ander en bespreek daarna de feedback met elkaar.

Opdracht 3 - Audiosamenvatting
Vat direct na het lezen van het artikel kort de kern samen. Doe dat door een audio-opname op je telefoon (of device) te maken. Wissel na het maken van de opname telefoons (devices) uit met een klasgenoot. Beluister de opname van elkaar en bespreek daarna wat goed aan bod kwam in de opname en wat de ander zou kunnen worden aangevuld.





Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.