In de Gelderse grond bij Spijk is een unieke vondst gedaan. Een complete omsingelingslinie uit de Tachtigjarige oorlog is daar bewaard gebleven. Wie goed kijkt, ziet precies hoe het leven in die tijd was.
Bron
De Gelderlander Pompeï van de Liemers opgegraven bij Spijk: ‘Dit maak je als archeoloog bijna nooit mee’
NOS Legerkamp uit Tachtigjarige Oorlog blootgelegd in Spijk
Woordenschat
misstaan - stookplaatsen - gecategoriseerd - depot
Leerdoel
Ik kan het historische belang van de vindplaats toelichten.
Opdracht 1 - Alleen vragen
Lees de tekst en noteer alle vragen die het onderwerp en de inhoud van de tekst bij je oproepen. Deel daarna de vragen in passende categorieën in en kies wat voor jou de twee belangrijkste vragen zijn. Bespreek daarna met een of meer klasgenoten wat het mogelijke antwoord op jullie twee belangrijkste vragen is of op welke manier je het antwoord mogelijk kunt vinden. Noteer dat bij de twee vragen.
Opdracht 2 - Gids
Je gaat (samen met een klasgenoot) werken als gids bij deze archeologische vindplaats. Dagelijks kunnen bezoekers een korte rondleiding met uitleg krijgen. Bedenk het verhaal dat je bezoekers gaat vertellen. Kies eerst drie deelonderwerpen. Werk onder elk deelonderwerp je uitleg uit in één kernzin. Vertel hierna aan een klasgenoot je verhaal over de vondsten en het historische belang ervan.
Opdracht 3 - Verbeelden
Laat de belangrijkste feiten over de vindplaats zien op een groot informatiebord. Maak een ontwerp waarop je op een goede manier tekst en beeld combineert. beperk je tot de belangrijkste zaken en zorg dat het bord in één oogopslag duidelijk maakt wat de vindplaats belangrijk maakt.
De Gelderlander Pompeï van de Liemers opgegraven bij Spijk: ‘Dit maak je als archeoloog bijna nooit mee’
NOS Legerkamp uit Tachtigjarige Oorlog blootgelegd in Spijk
Woordenschat
misstaan - stookplaatsen - gecategoriseerd - depot
Leerdoel
Ik kan het historische belang van de vindplaats toelichten.
Opdracht 1 - Alleen vragen
Lees de tekst en noteer alle vragen die het onderwerp en de inhoud van de tekst bij je oproepen. Deel daarna de vragen in passende categorieën in en kies wat voor jou de twee belangrijkste vragen zijn. Bespreek daarna met een of meer klasgenoten wat het mogelijke antwoord op jullie twee belangrijkste vragen is of op welke manier je het antwoord mogelijk kunt vinden. Noteer dat bij de twee vragen.
Opdracht 2 - Gids
Je gaat (samen met een klasgenoot) werken als gids bij deze archeologische vindplaats. Dagelijks kunnen bezoekers een korte rondleiding met uitleg krijgen. Bedenk het verhaal dat je bezoekers gaat vertellen. Kies eerst drie deelonderwerpen. Werk onder elk deelonderwerp je uitleg uit in één kernzin. Vertel hierna aan een klasgenoot je verhaal over de vondsten en het historische belang ervan.
Opdracht 3 - Verbeelden
Laat de belangrijkste feiten over de vindplaats zien op een groot informatiebord. Maak een ontwerp waarop je op een goede manier tekst en beeld combineert. beperk je tot de belangrijkste zaken en zorg dat het bord in één oogopslag duidelijk maakt wat de vindplaats belangrijk maakt.