Doorgaan naar hoofdcontent

Alle telefoons de school uit!


Nu de scholen gelukkig weer opengaan en sluiting hopelijk uitblijft, is het tijd om verder te gaan en orde op zaken te stellen. Leraar Ton van Haperen vraagt aandacht voor het nog onopgeloste probleem van de smartphone.

Bron 
NRC Corona is bijna de school uit, nu de smartphone nog

Woordenschat
destructieve - surveillanten - quasi - dopamine - dominantie - roes - vervreemding - zingeven - aardse - perspectief - konijn in de koplampen - rendement

Leerdoel
Ik kan de argumenten van de schrijver kort benoemen.

Opdracht 1 - Voorbeelden
De schrijver laat met verschillende voorbeelden zien dat de invloed van de mobiele telefoon groot en bijna onomkeerbaar is. Kies twee voorbeelden waarvan je vindt dat ze overtuigen. Leg uit waarom je dat vindt. Kies ook twee voorbeelden die je minder geslaagd vindt. Leg uit waarom je dat vindt. 

Opdracht 2 - Oneens
Stap in de schoenen van iemand die het niet eens is met de schrijver. Vul vanuit dat perspectief de volgende zinnen aan. Probeer daarbij de argumenten van de schrijver te weerleggen. 
1. Met smartphones ....
2. In een school ....
3. Het gevolg is ....
4. Verbieden van smartphones ....
5. Belangrijk gevolg ....
6. Het leerrendement ....
7. Daarom moeten scholen ....
8. Jongeren vinden ....
9. Voor leraren ....
10. Het beste is ....

Opdracht 3 - Advies
Schrijf een advies voor je eigen school en verwerk daarin minimaal 3 argumenten van de schrijver.


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.