Doorgaan naar hoofdcontent

Goede voornemens


We beginnen het nieuwe jaar traditiegetrouw met goede voornemens. Het is altijd spannend hoe lang ze meegaan in het nieuwe jaar. In het onderstaande artikel lees je tips van drie ervaringsdeskundigen en een expert hoe je de kans vergroot dat je echt werk maakt van je goede voornemens.

Bron
RTL Nieuws 
Esther, Aäron en Indy hielden hun goede voornemens wél vol: 'Mijn lijf zei: klaar nu'

Woordenschat
versloffen - urgentie - intrinsieke - het roer omgooien - radicaal - eetpatroon - morbide - obees

Leerdoel
Ik kan toelichten hoe je goede voornemens waar kunt maken.

Opdracht 1 - Redeneren en verklaren
De drie geïnterviewden beredeneren waarom ze hun goede voornemens kozen. Ook verklaren ze waardoor het hun gelukt is om het voornemen te realiseren. Noteer voor alle drie in een schema met steekwoorden en pijlen de redenering en de verklaring die ze geven. Doe dat op de volgende manier:

Keuze goede voornemen: ... ➝ ... ➝ ...
Waarmaken goede voornemen: .... ➝ ... ➝ ....

Opdracht 2 - Mijn goede voornemen 1
Schrijf een korte tekst over een van jouw goede voornemens van de afgelopen jaren. Beredeneer waarom je je dit voornam en verklaar waardoor je het voornemen al dan niet hebt kunnen waarmaken. 

Opdracht 3 - Mijn goede voornemen 2
Wissel opdracht 2 uit met een klasgenoot. Je vertelt elkaar waarom je het goede voornemen koos en waardoor je het wel of niet kon waarmaken. Bespreek daarna samen in hoeverre jullie de zes tips onderaan het artikel toentertijd hebben toegepast. 


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.