Iedereen zoekt bij de beperkingen en lockdowns door covid zijn of haar weg om hier zo goed mogelijk mee om te gaan. In dagblad Trouw stond een reportage over een groep die alle ongemakken van zich af schreeuwt op het strand. "Krijsen aan zee" noemt de initiatiefnemer het.
Bron
Trouw Coronafrustratie? Deze mensen schreeuwen het er lekker uit aan zee
Woordenschat
sores - ritueel - onbarmhartige - expressie - fysiek - uitgelezen (moment) - jolijt - jolige - gruntend - briesend - jengelend - lammycoat - catharsis - zzp'ers - gevisualiseerd - aard - banale
Leerdoel
Ik kan uitleggen waarom het schreeuwen volgens de coach en de deelnemers werkt.
Opdracht 1 - Vragen
1. Welke belangrijke informatie over het "krijsen aan zee" geeft de inleiding je nog niet? Beperk je bij het kiezen van de belangrijke informatie tot vier zaken.
2. Wat bedoelt de coach met de uitspraak dat het een ritueel is geworden?
3. Wat was voor haar de aanleiding om te gaan "krijsen aan zee"?
4. Verzamel de redenen waarom de deelnemers meedoen. Verdeel ze over drie kolommen: belangrijkste redenen, minder belangrijke redenen, bijzaak.
5. Welk van deze redenen komt als belangrijkste argument om mee te doen naar voren?
6. In hoeverre geeft de schrijver van de tekst haar mening over het ritueel? Motiveer je antwoord.
7. Bekijk de opbouw van de tekst. welke deelonderwerpen komen er achtereenvolgens aan de orde in de tekst?
8. De tekst is een reportage. Zoek op wat het woord betekent en noem kenmerken van een reportage die je ziet.
Opdracht 2 - Woordweb
Maak een woordweb en zet het onderwerp van de tekst in het midden en maak voor iedereen die in de tekst aan het woord komt een lijn vast aan het midden. Schrijf bij elke lijn een naam op en noteer kort wat deze persoon zegt over het "krijsen aan zee".
Woordenschat
sores - ritueel - onbarmhartige - expressie - fysiek - uitgelezen (moment) - jolijt - jolige - gruntend - briesend - jengelend - lammycoat - catharsis - zzp'ers - gevisualiseerd - aard - banale
Leerdoel
Ik kan uitleggen waarom het schreeuwen volgens de coach en de deelnemers werkt.
Opdracht 1 - Vragen
1. Welke belangrijke informatie over het "krijsen aan zee" geeft de inleiding je nog niet? Beperk je bij het kiezen van de belangrijke informatie tot vier zaken.
2. Wat bedoelt de coach met de uitspraak dat het een ritueel is geworden?
3. Wat was voor haar de aanleiding om te gaan "krijsen aan zee"?
4. Verzamel de redenen waarom de deelnemers meedoen. Verdeel ze over drie kolommen: belangrijkste redenen, minder belangrijke redenen, bijzaak.
5. Welk van deze redenen komt als belangrijkste argument om mee te doen naar voren?
6. In hoeverre geeft de schrijver van de tekst haar mening over het ritueel? Motiveer je antwoord.
7. Bekijk de opbouw van de tekst. welke deelonderwerpen komen er achtereenvolgens aan de orde in de tekst?
8. De tekst is een reportage. Zoek op wat het woord betekent en noem kenmerken van een reportage die je ziet.
Opdracht 2 - Woordweb
Maak een woordweb en zet het onderwerp van de tekst in het midden en maak voor iedereen die in de tekst aan het woord komt een lijn vast aan het midden. Schrijf bij elke lijn een naam op en noteer kort wat deze persoon zegt over het "krijsen aan zee".
Opdracht 3 - Schreeuwdicht
Maak van de tekst een gedicht door een aantal zinnen of zinsdelen te kiezen en die als een gedicht te rangschikken. Je mag zinnen afbreken en aan elkaar voegen. Maak alleen gebruik van beschikbare tekst. Geef het gedicht zo vorm dat het een hartekreet richting zee wordt.