Doorgaan naar hoofdcontent

Het goede voorbeeld van muizen


Toen de covid-pandemie ons overviel, dachten veel mensen opnieuw na over hun relatie tot de natuur en de aarde. Het was vreemd dat een ziekte zo kon ingrijpen in alles. Sommigen hoopten dat we hierdoor anders, rijker zouden leren kijken naar de wereld. Minder overtuigd van onze eigen kijk. Filosoof Eva Meijer schrijft in onderstaand essay hoe betrekkelijk en persoonlijk ieders kijk op de wereld is. Kijk en luister maar naar muizen. 

Bron
De Volkskrant 
Inleven is de sleutel tot beter samenleven

Woordenschat 
microgemeenschap - mondiale - uitgevlakt - geologische - biodiversiteit - rede - ecologische - publieke debat - credo - logica - jargon - maatstaf

Leerdoel 
Ik kan toelichten over welke thema´s de muizen de schrijver doen nadenken.

Opdracht 1 - Bekend, belangrijk, benieuwd
Lees het essay en noteer wat je al bekend was, wat je net als de schrijver ook belangrijk vindt en wat je nieuwsgierigheid wekt. Wissel van de drie categorieën (bekend, belangrijk, benieuwd) één voorbeeld uit met een klasgenoot.

Opdracht 2 - Uitspraken
Lees het essay en kies drie uitspraken die je opvielen. Bespreek je keuze met een klasgenoot en vertel elkaar waaraan de drie uitspraken je doen denken en hoe je ze verstaat.

Opdracht 3 - Kijken naar...
Schrijf een korte tekst over een persoon of een dier waardoor jij (regelmatig) anders leerde kijken. Geef de tekst de vorm van een dagboekfragment, een (zeer) kort verhaal of een column. Gebruik 200-300 woorden. Wissel de tekst uit met een klasgenoot en geef elkaar feedback.

Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.