Huisdieren zijn niet uit onze levens weg te denken. Maar daarom stellen we ook niet graag de vraag naar wat ze kosten en meer nog: wat ze het milieu kosten. Hun ecologische afdruk is veel groter dan we zouden denken.
Bron
NRC Je huisdier is een schat… van een vervuiler
Woordenschat
ecologische - voetafdruk - motorische - capaciteiten - louter - impact - particuliere - daarentegen - niet aflatende - diermeel - restvlees - steevast - carnivoor - domesticatie - lasten en lusten - linea recta - kanttekening - bench
Leerdoel
Ik kan de kanttekeningen in de tekst ten aanzien van huisdieren kort toelichten.
Opdracht 1 - Vragen
NRC Je huisdier is een schat… van een vervuiler
Woordenschat
ecologische - voetafdruk - motorische - capaciteiten - louter - impact - particuliere - daarentegen - niet aflatende - diermeel - restvlees - steevast - carnivoor - domesticatie - lasten en lusten - linea recta - kanttekening - bench
Leerdoel
Ik kan de kanttekeningen in de tekst ten aanzien van huisdieren kort toelichten.
Opdracht 1 - Vragen
1. Welk verband legt de tekst tussen corona en huisdieren?
2. Welke positieve effecten hebben huisdieren?
3. Waarom zijn we ons volgens de tekst niet zo bewust van de ecologische voetafdruk van huisdieren?
4. Welke industrieën zorgen voor die voetafdruk?
5. Wat is een veelgebruikt argument van huisdiereigenaren over die voetafdruk en wat brengt de tekst daar tegenin?
6. Wat wordt bedoeld met de uitspraak "het is allemaal romantiek” (alinea 12)?
7. Wat wordt bedoeld met de uitspraak "Als ik kijk naar het gehele voedselsysteem dan zit het grootste lek in het kleinste kamertje” (alinea 19)?
8. Welke redelijk eenvoudige aanbevelingen om de voetafdruk te verminderen doet de tekst?
2. Welke positieve effecten hebben huisdieren?
3. Waarom zijn we ons volgens de tekst niet zo bewust van de ecologische voetafdruk van huisdieren?
4. Welke industrieën zorgen voor die voetafdruk?
5. Wat is een veelgebruikt argument van huisdiereigenaren over die voetafdruk en wat brengt de tekst daar tegenin?
6. Wat wordt bedoeld met de uitspraak "het is allemaal romantiek” (alinea 12)?
7. Wat wordt bedoeld met de uitspraak "Als ik kijk naar het gehele voedselsysteem dan zit het grootste lek in het kleinste kamertje” (alinea 19)?
8. Welke redelijk eenvoudige aanbevelingen om de voetafdruk te verminderen doet de tekst?
Opdracht 2 - Woordenschat
Bekijk de woordenschat. Deel de woorden in enkele groepen in, waarbij je de woorden bij elkaar zoekt die iets gemeenschappelijks hebben. Bijvoorbeeld: diermeel + restvlees + carnivoor. Ze hebben alle te maken met vlees. Vat daarna de tekst in enkele zinnen samen met de woorden uit zo'n groep.
Opdracht 3 - Infographic
Bekijk de woordenschat. Deel de woorden in enkele groepen in, waarbij je de woorden bij elkaar zoekt die iets gemeenschappelijks hebben. Bijvoorbeeld: diermeel + restvlees + carnivoor. Ze hebben alle te maken met vlees. Vat daarna de tekst in enkele zinnen samen met de woorden uit zo'n groep.
Opdracht 3 - Infographic
Vorm een groep van 3-4 leerlingen. Lees de tekst. Bespreek daarna wat belangrijke informatie is door gebruik te maken van drie categorieën: (1) heel belangrijk, (2) minder belangrijk, (3) bijzaak. Noteer de informatie in steekwoorden en zet er het bijbehorende nummer achter. Verander nummers gedurende de bespreking van de inhoud van de tekst. Daarna maakt iedereen met alle informatie uit de eerste categorie een eigen (digitale) infographic.