Doorgaan naar hoofdcontent

Vuurwerk schrappen


Vaak is al over een geheel of gedeeltelijk permanent vuurwerkverbond gesproken. Na nieuwjaar laait de discussie altijd op. Nu het tijdelijke verbod op grote schaal werd overtreden, is voor sommigen de maat echt vol. Vuurwerk leidt tot slachtoffers, materiële schade en overlast voor dieren. Lees in het artikel wat voor- en tegenstanders van een blijvend algeheel verbod vinden.

Bron
Het Parool 
Klaver en Ouwehand zijn het zat: ‘In 2022 permanent vuurwerkverbod’

Woordenschat
gerelateerde - aangescherpt - particulieren - materiële - branche - wrang - symbolisch - innovatieve - permanent

Leerdoel
Ik kan belangrijke argumenten in de vuurwerkdiscussie benoemen.

Opdracht 1 - Argumentenschema
Lees de tekst. Onderzoek daarna welke argumenten in de tekst staan. Doe dat als tweetal, waarbij de een de alinea´s met een even nummer en de ander die met een oneven nummer nader bekijkt. Maak daarna samen een schema met links de argumenten voor- en rechts de argumenten tegen het verbod.

Opdracht 2 - Vijf zinnen samenvatting
Kies vijf woorden uit de tekst. Wissel de vijf woorden met een klasgenoot uit en schrijf in vijf zinnen de kern van de tekst op, waarbij ook de belangrijkste argumenten voor en tegen het verbod ter sprake komen. Je kunt deze opdracht ook uitvoeren in tweetallen.

Opdracht 3 - Campagne
Maak een korte video waarin je je hard maakt voor of tegen het vuurwerkverbod. Breng je argumenten kernachtig en overtuigend naar voren. De video duurt tussen de 20 en 35 seconden. 


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.