Orthodoxe joden spannen zich in om koosjer (op toegestane wijze) te leven. Ook voor het gebruik van technologie gelden regels. Zelfs voor de niet weg te denken telefoon. Orthodoxe joden willen geen ´smart´ telefoons.
Bron
Trouw Opperrabbijnen Israël vechten voor koosjere mobieltjes om ‘geestelijke vernietiging’ te voorkomen
Woordenschat
orthodoxe - koosjere - brandbrief - rabbijnen - delegatie - achterhoedegevecht - wereldbeeld
Leerdoel
Ik kan de oproep van de rabbijnen en hun argumenten kort toelichten.
Opdracht 1 - Vragen
1. Wat bedoelen de rabbijnen met ´geestelijke vernietiging´ (alinea 1)?
2. Waaraan moeten mobiele telefoons volgens hen voldoen?
3. Welke ontwikkeling vormt volgens hen een bedreiging?
4. Wat wordt bedoeld met het corona-effect?
5. Wat vertelt de tekst over hun stroming binnen het jodendom?
Opdracht 3 - Stille discussie
Trouw Opperrabbijnen Israël vechten voor koosjere mobieltjes om ‘geestelijke vernietiging’ te voorkomen
Woordenschat
orthodoxe - koosjere - brandbrief - rabbijnen - delegatie - achterhoedegevecht - wereldbeeld
Leerdoel
Ik kan de oproep van de rabbijnen en hun argumenten kort toelichten.
Opdracht 1 - Vragen
1. Wat bedoelen de rabbijnen met ´geestelijke vernietiging´ (alinea 1)?
2. Waaraan moeten mobiele telefoons volgens hen voldoen?
3. Welke ontwikkeling vormt volgens hen een bedreiging?
4. Wat wordt bedoeld met het corona-effect?
5. Wat vertelt de tekst over hun stroming binnen het jodendom?
5. Wat zijn de belangrijke argumenten van de rabbijnen?
7. Waarom noemt een Israëlische krant hun inspanningen een achterhoedegevecht?
7. Waarom noemt een Israëlische krant hun inspanningen een achterhoedegevecht?
8. Wat kunnen redenen voor Trouw zijn geweest om hierover te schrijven?
Opdracht 2 - One minute paper
Opdracht 2 - One minute paper
Lees de tekst. Schrijf daarna één minuut lang op wat je van de tekst hebt onthouden. Kijk daarna met een klasgenoot jullie one minute papers na. Vergelijk jullie papers eerst en vergelijk ze daarna met de tekst. Noteer welke belangrijke informatie ontbrak.
Opdracht 3 - Stille discussie
Voer met 2-3 klasgenoten een discussie naar aanleiding van de stelling: ¨De Israëlische overheid moet zich tot het uiterste inspannen om ook een kleine minderheid als de Haredim te helpen bij hoe zij willen omgaan met technologie.¨ Voer de discussie op papier waarbij je alleen schrijft en reageert op elkaar zonder met elkaar te spreken. Je krijgt te horen wanneer de tijd ingaat en wanneer de papieren discussie eindigt. Vat na afloop van de papieren discussie (met overleg) in een paar zinnen jullie belangrijkste gedachten samen.