Regelmatig keert de discussie terug. Of schoolprestaties niet beter worden als de mobiele telefoons buiten de klas blijven of iedere les de kast in gaan. Globaal zijn er twee perspectieven: ja, de telefoons doen de concentratie teniet, en nee, je moet je nieuwsgierigheid naar berichtjes ook leren beteugelen en bovendien kan de telefoon ook een activerend leermiddel zijn.
Bron
Woordenschat
lappendeken - pleiten - norm - motie - in petto
Leerdoel
Ik kan de belangrijkste argumenten in deze discussie toelichten.
Opdracht 1 - Infographic
Zorg voor een heldere samenvatting van de twist in de vorm van een (digitale) infographic. Zorg dat alle belangrijke feiten in deze beeldsamenvatting komen te staan.
Opdracht 2 - Argumenten verzamelen
Je hebt een beknopt artikel gelezen. Vorm nu een tweetal. Ga elk op zoek naar andere bronnen die aanvullende argumenten geven. Noteer de argumenten en schrijf de bron er achter. Maak daarna samen een schema van wat voor en tegen het verbod wordt ingebracht.
Opdracht 3 - Stille discussie
Bespreek met een groep van 2-3 medeleerlingen het verbod. Doe dat met een stille discussie. Je schrijft alleen en zegt niets. Je reageert op wat anderen schrijven met een opmerking eronder of je noteert een nieuw argument of inzicht. Gebruik een groot blad zodat meer leerlingen tegelijk kunnen schrijven. Zorg dat je de gehele discussie op papier blijft lezen om dubbele opmerkingen te voorkomen. Probeer daarna in gesprek met elkaar jullie discussie samen te vatten. Je kunt in plaats van een stille discussie op één groot vel ook een placemat gebruiken waarbij ieder in stilte in een vak zijn of haar gedachten en argumenten noteert en je daarna in gesprek met elkaar een samenvatting geeft in het vak midden op het blad.