Doorgaan naar hoofdcontent

Kunnen we zonder òf met minder auto?


Nog altijd is ons gebruik van de auto groot. Pogingen om andere vervoersmiddelen populairder te maken en de weten te ontlasten (en files sterk te verminderen) hebben vooralsnog weinig effect. We hebben graag het stuur in handen als we reizen. 

Bron 

Woordenschat 
heilige koe - onontbeerlijk - indicatoren - suburbane - mobiliteitsbeleid - faciliteren - eufemistisch 

Leerdoel 
Ik kan ons reisgedrag en de belangrijkste oorzaken kort toelichten.

Opdracht 1 - Oude koeien (nieuwe koeien)
Lees de tekst en vat de tekst samen door in twee alinea's te bespreken wat je al over het onderwerp wist en wat je door de tekst leerde. Sluit je samenvatting af met een korte derde alinea waarin je vragen bespreekt die je nu over het onderwerp hebt. 

Opdracht 2 - Bingokaart
Lees de tekst. Maak daarna een bingokaart van 3 x 3 vakjes. In elk vakje schrijf je een belangrijk woord of begrip uit de tekst. Vorm daarna een tweetal en vertel elkaar om beurten waar de tekst over gaat. Je kruist het woord of het begrip aan als de ander erover vertelt. Dat mag vanzelfsprekend ook in andere woorden door de ander gebeuren. Als je een horIzontale, verticale of diagonale rij hebt kunnen doorkruisen, stopt de ander met vertellen. 

Opdracht 3 - Heilige koe
1. Wat betekent de uitdrukking heilige koe?
2. Waarom gebruikt de schrijver de uitdrukking?
3. Welke kenmerken horen bij een heilige koe?
4. Welke daarvan komen in de tekst voor?
5. Wat is de hoofdgedachte van de tekst?




Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.