Leerdoel
Je kunt uitleggen waar het idee van onze goedgelovigheid op is gebaseerd en hoe de auteur dit weerlegt.
Woordenschat
complotdenkers, selectie-effect, virale, decennia, fundamenteel, hysterische, misvatting, propagandamachine, desinformatie, demagogen, gemanipuleerd, cognitieve, intuïtieve
Vragen
1. Wat is het breed gedeelde idee over mensen en hun vatbaarheid voor beïnvloeding?
2. Hoe werd de uitzending van "The War of the Worlds" op 30 oktober 1938 ontvangen door het publiek?
3. Wat zeggen historici over de impact van deze uitzending op massahysterie?
4. Wat leert de 'almacht van de media'-theorie over de invloed van media op mensen?
5. Hoe weerlegt Hugo Mercier het idee dat mensen goedgelovig en gemakkelijk te manipuleren zijn?
6. Wat is het belang van de cognitieve gereedschapskist volgens Mercier?
7. Hoe verklaart Mercier de succes van demagogen en hun invloed op het publiek?
8. Wat is het 'selectie-effect' en hoe beïnvloedt dit de effectiviteit van advertenties?
9. Waarom zijn misvattingen vaak populair ondanks onze cognitieve beoordelingsmechanismen?
10. Wat is de reden dat het idee van goedgelovigheid zo hardnekkig blijft, ondanks bewijs van Mercier?
Opdrachten
1. Reflectie-opdracht
Schrijf een korte tekst over hoe jij denkt dat media jouw mening beïnvloeden. Gebruik voorbeelden van nieuws, sociale media, of advertenties.
2. Groepsdiscussie
Bespreek met enkele klasgenoten of je ooit in paniek bent geraakt door media-inhoud. Wat was jouw reactie en waarom denk je dat je zo reageerde?
3. Sturend nieuws bestuderen
Bestudeer een recent nieuwsbericht dat veel aandacht heeft gekregen. Analyseer hoe het bericht werd gepresenteerd en of je denkt dat het doelbewust een bepaalde reactie van lezers heeft geprobeerd uit te lokken.
4. Voorbeeld bestuderen
Zoek een voorbeeld van propaganda (van een advertentie, politieke campagne of historische bron) en analyseer hoe het gebruik maakt van emotionele of manipulatieve technieken.