Black Friday is een jaarlijks terugkerend fenomeen waarbij winkels grote kortingen aanbieden om de verkoop te stimuleren. Oorspronkelijk begon het als een Amerikaanse traditie, maar is inmiddels wereldwijd bekend. Het heeft niet alleen commerciële impact, maar roept ook vragen op over consumentisme en de belasting van het milieu.
NOS op 3 | Waarom jouw kleren altijd in de uitverkoop zijn
Leerdoel
Je kunt uitleggen wanneer en waarom het fenomeen 'uitverkoop' is ontstaan en wat psychologische effecten van uitverkoop zijn.
Woordenschat
dopamine - economische depressie - in zwaar weer zitten - fysieke - ketens - verkooptechniek Vragen
1. Wanneer en waardoor is het fenomeen 'uitverkoop' ontstaan?
2. Waarom kwam er in 1935 de uitverkoopwet en wat hield die in? D3. Waarom en wanneer werd de wet afgeschaft?
4. Wat beïnvloedt de toename in uitverkoop in winkels?
5. Welke psychologische effecten zijn door onderzoek aangetoond?
5. Welke psychologische effecten zijn door onderzoek aangetoond?
6. Wat gebeurde tijdens de corona-uitbraak en de lockdowns en winkelsluitingen?
7. Waarom maken de nodige ontwerpers een statement tegen Black Friday?
Opdrachten
1. Vat de tekst samen in een infographic. Zorg dat in één oogopslag de belangrijkste zaken duidelijk worden in jouw infographic.
2. Vat de tekst samen in een korte vlog waarin je ook je eigen gedachten over het fenomeen van Black Friday verwerkt.