Doorgaan naar hoofdcontent

Een neus voor covid


Honden blijken een neus te hebben voor ziekten. Ze weten die snel te herkennen en kunnen zo ook voor het vaststellen van covid worden ingezet. Naast de hond maakt de sensor een opmars, die via in data patronen kan vaststellen en zo steeds beter kan gaan vaststellen of en in welke mate iemand ziek is.

Bron
De Volkskrant 
Op het vliegveld in Helsinki pikken honden razendsnel de coronagevallen eruit

Woordenschat
detecteren - conventionele - antistoffen - het geurprofiel - standaardiseren - de sensor - het algoritme 

Leerdoel
Ik kan uitleggen hoe honden waarschijnlijk ziekten kunnen opsporen.
Ik kan uitleggen hoe ´elektronische neuzen´ werken.

Opdracht 1 - Voorverkennen
Je vormt een groep. Iedere groep krijgt van de docent de begrippen: patronen en algoritmen. 
Je bespreekt met elkaar welke betekenissen de begrippen hebben. Je mag daarvoor ook online bronnen gebruiken. Daarna licht elke groep de begrippen kort toe. Hierna lees je een tekst. De begrippen spelen hierin een belangrijke rol. Door de voorverkenning heb je al nagedacht over je voorkennis en verder kennisgemaakt met de begrippen. Met dezelfde groep vat je de tekst daarna samen met de werkvorm placemat.

Opdracht 2 - Mindmap
Maak een mindmap over de inhoud van de tekst/video. Bekijk eerst online een aantal voorbeelden. Houd goed rekening met de kenmerken van een mindmap (tekst, beeld, kleuren, verbanden).

Opdracht 3 - Waarderen
Vat de tekst/video samen door een overzicht te maken van waarden die in het spel zijn. Vanuit welke waarden willen de personen in de tekst/video veranderingen teweegbrengen? Welke waarden komen overeen en welke zijn strijdig met elkaar?

Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.