De Franse leraar Samuel Paty werd onlangs vermoord nadat hij in gesprek was gegaan met zijn leerlingen over het thema vrijheid van meningsuiting. Zijn dood leidde in Frankrijk tot grote protesten en ingrijpen van de overheid met verboden voor verschillende organisaties.
Bron
Opdracht 1 - Gedachteballonnen
Je schrijft bij de tekst minimaal zes gedachteballonnen. Je kan in de ballonnen vragen stellen, een idee noteren dat je kreeg naar aanleiding van de tekst of een standpunt in de tekst waar je het wel/niet mee eens bent. Vertel daarna aan een klasgenoot welke ballonnen je maakte en leg uit waar het tekstgedeelte over gaat waar ze bij horen.
Opdracht 2 - Stellingen
Vat de tekst samen in vijf stellingen. Licht elke stelling kort toe. Lever je stellingen in bij de leraar. Een keuze uit alle stellingen kan worden gebruikt voor een dicussievorm uit de lijst werkvormen.
Opdracht 3 - KoppenBedenk ongeveer vijf koppen bij het nieuws van de tekst. Licht ze kort toe.
De Volkskrant De leraar die slachtoffer werd van drie filmpjes op het internet
Woordenschat
islamofoob - islamistisch - wrang - controversiële - radicaliseren - de mobilisatie - de affaire - het vrije woord
Leerdoel
Ik kan de waarden toelichten die in het artikel ter sprake komen.
Woordenschat
islamofoob - islamistisch - wrang - controversiële - radicaliseren - de mobilisatie - de affaire - het vrije woord
Leerdoel
Ik kan de waarden toelichten die in het artikel ter sprake komen.
Opdracht 1 - Gedachteballonnen
Je schrijft bij de tekst minimaal zes gedachteballonnen. Je kan in de ballonnen vragen stellen, een idee noteren dat je kreeg naar aanleiding van de tekst of een standpunt in de tekst waar je het wel/niet mee eens bent. Vertel daarna aan een klasgenoot welke ballonnen je maakte en leg uit waar het tekstgedeelte over gaat waar ze bij horen.
Opdracht 2 - Stellingen
Vat de tekst samen in vijf stellingen. Licht elke stelling kort toe. Lever je stellingen in bij de leraar. Een keuze uit alle stellingen kan worden gebruikt voor een dicussievorm uit de lijst werkvormen.
Opdracht 3 - Koppen