Als het jaar bijna voorbij is, blikken media zoals kranten en tv vaak terug met een jaaroverzicht. Als je terugbladert op de website van MNMweek of in het archief of jaaroverzicht van nieuwswebsites is het moeilijk om te zeggen welk nieuwsfeit het belangrijkste was. In deze opdracht ga je met de klas hét nieuwswoord van het afgelopen jaar uitkiezen.
Opdracht 1
Ga op zoek in het nieuws van het bijna afgelopen jaar. Je kiest drie nieuwsfeiten die jij belangrijk vindt. Je presenteert ze aan de klas en stelt bij elk nieuwsfeit een woord centraal.
Opdracht 2
Als iedereen zijn/haar nieuwswoorden top 3 heeft verteld aan de klas, kiezen jullie als klas wat de 3 belangrijkste nieuwswoorden waren van 2020. In de onderstaande opdracht vind je de deelopdrachten voor deze verkiezing.
Opdracht 1
Opdracht 1
Doorzoek in duo's het nieuws van het afgelopen kalenderjaar. Maak evt. gebruik van media die al een jaaroverzicht hebben gepubliceerd. Maak een eigen lijst van de drie belangrijkste nieuwsfeiten met op nummer 1 het voor jou belangrijkste feit. Kies bij elk nieuwsfeit een nieuwswoord. Bewaar van elk nieuwsfeit één bron. (Zo kun je bij opdracht 2 het artikel of de video nog raadplegen.)
Opdracht 2
Opdracht 2
Presenteer als duo de drie nieuwsfeiten en daaraan gekoppelde nieuwswoorden aan de klas en vertel welk nieuwswoord voor jullie het belangrijkste is en waarom. Jullie krijgen samen twee minuten. De presentatievorm kiezen jullie zelf. Suggesties: drie foto's of een fotocollage op het digibord, drie symbolen, drie krantenkoppen, een journaal van één minuut, een mindmap, een live- of ooggetuigenverslag of drie bestaande- of eigen cartoons.
Opdracht 3
Na de presentaties noteert iedereen in de klas het belangrijkste nieuwswoorden op een briefje. Je mag daarbij ook kiezen voor een ander nieuwswoord dan in je presentatie. De stemmen worden door enkele leerlingen die de docent aanwijst geteld. Alternatief: alle belangrijkste nieuwswoorden uit de presentaties worden in een (online) formulier verzameld, waarna je je stem mag uitbrengen.