Slimme vraag over cellen en ´paspoorten´
Anna wilde graag weten hoe stoffen toegang krijgen tot cellen. Ze stelde haar vraag aan een wetenschapper, die serieus met haar nieuwsgierigheid aan de slag ging. Lees meer over Anna´s vraag en het antwoord in het artikel Deze vraag van scholier Anna leidt tot nieuw wetenschappelijk inzicht.
a. Het was een illustratie in haar biologieboek…
b.’s Avonds tijdens het eten stelde Anna haar vraag…
c. Zie de cel als een ballon…
d. René Medema, hoogleraar…
e. Als de cel zich gaat delen…
f. Spits volgde de weg van die kerneiwitten…
g. Het is dus niet zo dat…
h. Eén ding was onlogisch…
i. Wat het nieuwe inzicht voor de praktijk betekent…
j. Voor Anna Neefjes heeft de zoektocht...
3. Beschrijf in 1-3 zinnen het wetenschappelijk inzicht dat Anna’s vraag opleverde.
Woordenschat
zie opdracht
Leerdoel
▢ Ik kan het deelonderwerp in een alinea bepalen
Opdracht
1. Wijs de kernzin aan van elke alinea. Noteer de eerste twee en de laatste twee woorden.
2. Vat iedere alinea samen in één zin. Gebruik de letters om te verwijzen naar de alinea’s.
Opdracht
1. Wijs de kernzin aan van elke alinea. Noteer de eerste twee en de laatste twee woorden.
2. Vat iedere alinea samen in één zin. Gebruik de letters om te verwijzen naar de alinea’s.
a. Het was een illustratie in haar biologieboek…
b.’s Avonds tijdens het eten stelde Anna haar vraag…
c. Zie de cel als een ballon…
d. René Medema, hoogleraar…
e. Als de cel zich gaat delen…
f. Spits volgde de weg van die kerneiwitten…
g. Het is dus niet zo dat…
h. Eén ding was onlogisch…
i. Wat het nieuwe inzicht voor de praktijk betekent…
j. Voor Anna Neefjes heeft de zoektocht...
3. Beschrijf in 1-3 zinnen het wetenschappelijk inzicht dat Anna’s vraag opleverde.
4. Stel een woordenschatlijst bij deze tekst samen van maximaal 6 woorden. Bepaal daarvoor wat de kernwoorden van de tekst zijn.