Media spannen zich deze weken tot het uiterste in om het publiek het ´verste´ nieuws te bieden. In deze opdracht ben je zelf de redacteur en kies je drie nieuwsberichten die je nauwkeurig bestudeert en waarvan je verslagdoet. Eerst maak je aan de hand van een journaal naar keuze een analyse van hoe een nieuwsuitzending is samengesteld.
Leerdoel
▢ Ik kan aan de hand van de 5w1h-vragen kort de kern van een tekst weergeven.
Opdracht
A. Nieuwsanalyse
A. Nieuwsanalyse
Bekijk een journaal en beschrijf kort welke keuze de redactie heeft gemaakt. Gebruik onderstaande kijkvragen voor je beschrijving.
- Wat zijn de hoofdonderwerpen van het journaal?
- Welk van de gebieden politiek, economie, wetenschap en sport komt in het journaal het eerst aan bod?
- Welke informatiebronnen noemt het journaal?
- Welke informatiebronnen noemt het journaal?
- Welke rol spelen deskundigen in het journaal?
- Welke rol spelen ooggetuigen in het journaal?
- Hoe zorgt het journaal dat de informatie objectief is?
B. Coronanieuws
1. Kies op internet drie actuele nieuwsberichten over corona uit.
- Hoe zorgt het journaal dat de informatie objectief is?
B. Coronanieuws
1. Kies op internet drie actuele nieuwsberichten over corona uit.
2. Lees de nieuwsberichten goed door.
3. Vat de nieuwsberichten samen aan de hand van de 5w1h-vragen (wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe).
C. Presenteer
Maak een video of een krantenvoorpagina waarin je kort verslag doet met de 5w1h-vragen.