Doorgaan naar hoofdcontent

Japan heropent de walvisjacht

Ondanks al het internationale verzet gaat Japan weer jagen op dwergvinvissen. De jacht heeft een lange geschiedenis en is voor de Japanners belangrijk cultuurgoed, maar het is de vraag of de jacht ook in Japan nog van deze tijd blijkt. Lees meer in Japan gaat weer jagen op de dwergvinvis.


Woordenschat 
▢ de harpoen
▢  commerciële
▢ de wrevel
▢ de soevereiniteit
▢ het quotum

Leerdoel 
▢ Ik kan toelichten waarom Japan de walvisjacht hervat

Opdracht

A Vragen
1. Waarom werd de walvissenjacht verboden?
2. Wat zijn volgens de tekst de belangrijkste redenen van Japan om de walvisjacht te hervatten?
3. Op welke vissen jaagt Japan vooral?
4. Welke verschillen tussen de vissen worden in de tekst besproken? Denk onder meer aan gevangen aantallen, populariteit onder de bevolking. 
5. Waarom steunt de meerderheid van de Japanners de hervatting van de jacht?
6. Waarom werd walvisvlees tot vijftig jaar terug veel gegeten?
7. Welke verklaring geeft de tekst voor de afname van de consumptie?
8. Waarom werd het eerdere Japanse onderzoeksprogramma naar walvissen gestaakt?
9. Wat bedoelt Moronuki als hij zegt dat het westen walvissen beschouwt als charismatische dieren (alinea 14)? 
10. Wat wordt bedoeld met eco-kolonialisme (alinea 15)?
11. Wat was de kritiek van Japan op de walvisbeschermingsorganisatie IWC?
12. Hoe willen sommigen de populariteit van walvisvlees vergroten?
13. Wat is de economische verwachtingen voor de walvisvaart?

B One minute paper
Lees de tekst en schrijf daarna gedurende één minuut alles op wat je weet. Geef met deze aantekeningen een korte uitleg aan een klasgenoot of de klas.

C Infographic
Vat de ontwikkelingen rond de Japanse walvisvaart samen in een infographic.
1. Onderstreep de kern in de tekst of gebruik de bovenstaande vragen als leidraad.
2. Bestudeer een aantal voorbeelden van infographics. Let hierbij goed op de volgende belangrijke kenmerken van de infographics: duidelijke hiërarchie en logische volgorde in de informatie, een duidelijk begin en een duidelijk einde ofwel een afgerond verhaal en elke afbeelding die er staat is nodig.
3. Maak daarna een ontwerp over het thema ¨Japanse walvisvaart¨.

Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Mei socialvrij?

afbeelding: www.meisocialvrij.nl De opkomst van sociale media heeft een enorme invloed gehad op de manier waarop mensen communiceren en hun tijd besteden. Maar overmatig gebruik van sociale media en smartphones kan leiden tot verslaving en negatieve effecten op de mentale gezondheid. Initiatieven zoals "Mei Social Vrij" proberen bewustwording te creëren en mensen aan te moedigen om hun sociale mediagebruik te verminderen voor een gezonder leven. Metro Nieuws |  Jan en Rutger bedachten Mei Social Vrij: '14 uur per dag op social media'   Leerdoel  Je kunt de bedoeling en de werkwijze van Mei Social Vrij toelichten. Woordenschat cold turkey, bewustwordingscampagne, strategieën, langetermijneffecten, excessief, laagdrempelig, initiatiefnemers, psychologische, dynamiek Vragen  1. Op welke manieren kan overmatig smartphonegebruik en sociale mediagebruik psychologische en sociale problemen veroorzaken, zoals besproken in het artikel? 2. Wat maakt Mei Social Vrij anders dan a

11-11-11

Op de elfde dag van de elfde maand om elf uur tekenden de strijdende partijen voor het einde van de Eerste Wereldoorlog. Het was een verwoestende oorlog geworden, waar Nederland maar zijdelings mee te maken had. België was het strijdtoneel geweest en daar hadden zich onbegrijpelijke taferelen afgespeeld. Bron  NU.nl   Geschiedenisles: Hoe begon de Eerste Wereldoorlog en hoe liep die af? Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les voorbeelden geven van politieke en nationale factoren die tot de Eerste Wereldoorlog hebben geleid en van nieuwe technologieën die deze oorlog bepaalden. Woordenschat  nationalisme, kruitvat, koloniale ambities, gekonkel, bufferstaat,  mobilisaties, propagandisten, patriottisch Vragen  1. Wanneer eindigde de Eerste Wereldoorlog en hoe werd het conflict beëindigd? 2. Hoeveel mensen kwamen om het leven tijdens de Eerste Wereldoorlog, zowel soldaten als burgers? 3. Wat waren de gevolgen van de oorlog voor de overlevenden, zowel fysiek als mentaal? 4. Hoe ontston