Ondanks al het internationale verzet gaat Japan weer jagen op dwergvinvissen. De jacht heeft een lange geschiedenis en is voor de Japanners belangrijk cultuurgoed, maar het is de vraag of de jacht ook in Japan nog van deze tijd blijkt. Lees meer in Japan gaat weer jagen op de dwergvinvis.
Woordenschat
▢ de harpoen
▢ de soevereiniteit
▢ het quotum
Leerdoel
▢ Ik kan toelichten waarom Japan de walvisjacht hervat
Opdracht
A Vragen
B One minute paper
Lees de tekst en schrijf daarna gedurende één minuut alles op wat je weet. Geef met deze aantekeningen een korte uitleg aan een klasgenoot of de klas.
Woordenschat
▢ de harpoen
▢ commerciële
▢ de wrevel▢ de soevereiniteit
▢ het quotum
Leerdoel
▢ Ik kan toelichten waarom Japan de walvisjacht hervat
Opdracht
A Vragen
1. Waarom werd de walvissenjacht verboden?
2. Wat zijn volgens de tekst de belangrijkste redenen van Japan om de walvisjacht te hervatten?
3. Op welke vissen jaagt Japan vooral?
4. Welke verschillen tussen de vissen worden in de tekst besproken? Denk onder meer aan gevangen aantallen, populariteit onder de bevolking.
5. Waarom steunt de meerderheid van de Japanners de hervatting van de jacht?
6. Waarom werd walvisvlees tot vijftig jaar terug veel gegeten?
7. Welke verklaring geeft de tekst voor de afname van de consumptie?
8. Waarom werd het eerdere Japanse onderzoeksprogramma naar walvissen gestaakt?
9. Wat bedoelt Moronuki als hij zegt dat het westen walvissen beschouwt als charismatische dieren (alinea 14)?
10. Wat wordt bedoeld met eco-kolonialisme (alinea 15)?
11. Wat was de kritiek van Japan op de walvisbeschermingsorganisatie IWC?
11. Wat was de kritiek van Japan op de walvisbeschermingsorganisatie IWC?
12. Hoe willen sommigen de populariteit van walvisvlees vergroten?
13. Wat is de economische verwachtingen voor de walvisvaart?
B One minute paper
Lees de tekst en schrijf daarna gedurende één minuut alles op wat je weet. Geef met deze aantekeningen een korte uitleg aan een klasgenoot of de klas.
C Infographic
Vat de ontwikkelingen rond de Japanse walvisvaart samen in een infographic.
1. Onderstreep de kern in de tekst of gebruik de bovenstaande vragen als leidraad.
2. Bestudeer een aantal voorbeelden van infographics. Let hierbij goed op de volgende belangrijke kenmerken van de infographics: duidelijke hiërarchie en logische volgorde in de informatie, een duidelijk begin en een duidelijk einde ofwel een afgerond verhaal en elke afbeelding die er staat is nodig.
3. Maak daarna een ontwerp over het thema ¨Japanse walvisvaart¨.