Moet een stage voor niets gebeuren? Krijgt de stagiair niet uitbetaald in nieuwe kennis en vaardigheden? Of is dat een achterhaald argument en is een vergoeding altijd op zijn plaats? De discussie steekt regelmatig op. Wat vind jij?
Bron
AD ‘Kwart van de studenten voelt zich tijdens stage financieel uitgebuit’
Woordenschat
bekaaid - minimumloon - arbeidsmarkt - laagdrempelig
Leerdoel
Ik kan belangrijke argumenten bespreken met betrekking tot het onderwerp[
Opdracht 1 - Stille discussie
Kies een discussievraag uit de video of de tekst. Neem een groot vel en discussieer in stilte met 2-3 klasgenoten. Je schrijft je reacties op elkaar, voorzien van goede argumenten, op het vel. Wanneer de docent aangeeft dat de tijd om is, maak je samen met je discussiegroep een helder overzicht van opvattingen en argumenten die op het vel zijn genoteerd.
Opdracht 2 - Betoog
Schrijf een kort betoog over de discussie in de video en het artikel. Maak gebruik van argumenten in beide bronnen. Vul ze waar nodig aan. Bouw het betoog als volgt op: inleiding over het onderwerp en het poneren van jouw mening - onderbouwen met argumenten - bespreken van argumenten van tegenstanders - een krachtig slot(argument).
Opdracht 3 - Het beste argument is...
Bespreek met 2-3 klasgenoten gedurende tien minuten de argumenten in de video en de tekst en mogelijke andere argumenten. Denk zowel aan voor- als tegenstanders van een stagevergoeding. Kies na afloop van de tien minuten binnen een halve minuut wat volgens jullie het beste argument (voor danwel tegen) is en laat een van jullie het toelichten aan de klas.
Leerdoel
Ik kan belangrijke argumenten bespreken met betrekking tot het onderwerp[
Opdracht 1 - Stille discussie
Kies een discussievraag uit de video of de tekst. Neem een groot vel en discussieer in stilte met 2-3 klasgenoten. Je schrijft je reacties op elkaar, voorzien van goede argumenten, op het vel. Wanneer de docent aangeeft dat de tijd om is, maak je samen met je discussiegroep een helder overzicht van opvattingen en argumenten die op het vel zijn genoteerd.
Opdracht 2 - Betoog
Schrijf een kort betoog over de discussie in de video en het artikel. Maak gebruik van argumenten in beide bronnen. Vul ze waar nodig aan. Bouw het betoog als volgt op: inleiding over het onderwerp en het poneren van jouw mening - onderbouwen met argumenten - bespreken van argumenten van tegenstanders - een krachtig slot(argument).
Opdracht 3 - Het beste argument is...
Bespreek met 2-3 klasgenoten gedurende tien minuten de argumenten in de video en de tekst en mogelijke andere argumenten. Denk zowel aan voor- als tegenstanders van een stagevergoeding. Kies na afloop van de tien minuten binnen een halve minuut wat volgens jullie het beste argument (voor danwel tegen) is en laat een van jullie het toelichten aan de klas.