Nu het openbare leven na corona weer op gang komt en de publieke ruimtes zich vullen, hebben we weer veel vaker te maken met rijen en wachttijden. Heel goed lijken we daar niet meer in te zijn. Of is het schijn die bedriegt?
Bron
De Volkskrant Eindeloze rijen en wachttijden: de nerveuze mens moet leren geduld te oefenen
Woordenschat
loketten - halffabricaten - vacatures - onorthodoxe - lijdzamere - sectoren - productieketen - kostenpost - kampte - arbeidsmigratie - verruiming - huisvesten - déjà-vu - cohesie - doelmatigheid - culturele waarden - wanbeleid
Leerdoel
Ik kan toelichten wat de tekst vertelt over geduld en leren wachten.
Opdracht 1 - Toen en nu vergeleken
Kies een van beide opdrachten.
a. Vergelijking In de tekst wordt de vergelijking gemaakt tussen ons gedrag vandaag de dag en het gedrag van mensen enkele eeuwen geleden. Noem de belangrijkste verschillen en overeenkomsten tussen toen en nu.
b. Stelling Reageer in enkele alinea's op de stelling: "De mensen van vandaag zijn veel ongeduldiger dan de mensen van enkele eeuwen geleden."
Opdracht 2 - Samenvatten
Maak een tweetal en nummer de woorden van woordenschat. Vat allebei in enkele zinnen in eigen woorden de tekst samen. De een gebruikt de even woorden, de ander de oneven woorden.
Opdracht 3 - Flessenpost terug in de tijd
b. Stelling Reageer in enkele alinea's op de stelling: "De mensen van vandaag zijn veel ongeduldiger dan de mensen van enkele eeuwen geleden."
Opdracht 2 - Samenvatten
Maak een tweetal en nummer de woorden van woordenschat. Vat allebei in enkele zinnen in eigen woorden de tekst samen. De een gebruikt de even woorden, de ander de oneven woorden.
Opdracht 3 - Flessenpost terug in de tijd
Stel je voor: je kunt een fles terug in de tijd gooien en 17e- of 19e-eeuwers raad geven hoe ze het beste geduld kunnen oefenen. Schrijf een kort briefje voor deze flessenpost en maak gebruik van de tips tegen ongeduld in de tekst. Vul ze naar eigen inzicht aan.