MNMweek | 10 t/m 14 maart

Dit zijn de thema's van de volgende week: de geschiedenis volgens Poetin, gedachten over dierenrechten, de veranderende wereldorde, scholen die voorbereid willen zijn op gevaarlijke online challenges en een werkvorm om laatste nieuws kort te bespreken en na te denken over de inkleuring die media geven aan hun nieuws.

maandag 10 maart: Hoe Poetin de geschiedenis leest

De inzet van Poetin in de oorlog met Oekraïne is veiligheid van Rusland en de historische verwantschap. In deze video legt Jelle Brandt Corstius uit hoe Poetin de geschiedenis leest.

VPRO | Kyiv als Russische bakermat van Moskou (video 1:51 min.)

Leerdoel
Je kunt uitleggen wat de betekenis van Kyiv volgens Poetin is en waar zijn lezing van de geschiedenis niet juist is.

dinsdag 11 maart: Dierenrechten, dierenaanklachten

In Het zoölogisch manifest pleit filosoof Erno Eskens voor het toekennen van rechten aan alle levensvormen, inclusief dieren, planten en bacteriën. Hij stelt voor dat deze levensvormen vertegenwoordigd worden in de politiek en in de rechtbank, wat een radicale verandering in de samenleving zou betekenen. Eskens wil met zijn ideeën een zoölogische revolutie ontketenen, vergelijkbaar met de emancipatie van vrouwen.


Trouw | Filosoof Erno Eskens wil ook rechten geven aan dieren en planten. ‘Een pissebed kan ons aanklagen’ (artikel)

Leerdoel
Je kunt de visie van Erno Eskens over rechten voor alle levensvormen toelichten en belangrijke ethische en juridische gevolgen van zijn voorstel noemen.

woensdag 12 maart: Een nieuwe wereldorde

Nu de Verenigde Staten hun wapensteun aan Oekraïne stopzetten, staat Europa voor een grote uitdaging. Zonder Amerikaanse hulp moet het continent beslissen hoe het verdergaat: zelf meer steun bieden, zich terugtrekken of een nieuw veiligheidsbeleid vormen. Dit artikel bespreekt vier mogelijke scenario’s en de gevolgen daarvan voor zowel Oekraïne als Europa.

Trouw |  Vier scenario’s voor Europa in een nieuwe wereldorde (artikel)

Leerdoel
Je kunt de mogelijke gevolgen van het wegvallen van Amerikaanse steun aan Oekraïne uitleggen en de verschillende scenario’s voor Europa in de veranderende geopolitieke situatie benoemen.

donderdag 14 maart: Wie temt de challenge cultuur?

Social media-challenges kunnen ernstige gevolgen hebben, vooral wanneer jongeren deelnemen aan risicovolle activiteiten. Scholen lopen vaak achter op de online trends, wat het moeilijk maakt om gevaarlijke gedragingen tijdig te signaleren. Er is een groeiende vraag naar meer ondersteuning en expertise om deze problemen aan te pakken.



Leerdoel
Je kunt de aanpakken van gevaarlijk online gedrag bespreken die de betrokkenen in de video noemen.

vrijdag 14 maart: Werkvorm op vrijdag: "Nieuwsflits"

In deze werkvorm leren leerlingen kritisch na te denken over de betrouwbaarheid van nieuws en hoe dit gepresenteerd wordt. Ze krijgen de opdracht om een nieuwsartikel te analyseren en het vervolgens samen te vatten in een korte, pakkende nieuwsflits. Door de nieuwsflitsen te presenteren en met elkaar te bespreken, ontdekken ze hoe de manier van presenteren de perceptie van nieuws kan beïnvloeden.



Populaire posts van deze blog

11-11-11

Mei socialvrij?

Generatie Alpha