Werkvorm op vrijdag: "Cartoons over het nieuws"

Leerlingen leren een actuele nieuwsgebeurtenis beter begrijpen door deze om te zetten in een cartoon. Je hebt daarvoor nodig: pen, papier of digitale tekenprogramma's, kranten, tijdschriften, of toegang tot het internet om nieuws te vinden, eventueel een storyboardtemplate.

De cartoon ontwikkel je in de volgende stappen:

1. Inleiding (10-15 minuten): Begin de les door een korte uitleg te geven over het concept van cartoons en hoe deze vaak worden gebruikt om een boodschap of nieuws op een humoristische of satirische manier over te brengen. Laat enkele voorbeelden zien van bekende politieke of maatschappelijke cartoons.

2. Nieuwsselectie (15 minuten): Laat leerlingen een recente nieuwsgebeurtenis kiezen die hen interesseert. Dit kan iets zijn uit binnen- of buitenland. Zorg ervoor dat ze de kern van het nieuws goed begrijpen. Als hulp kun je een lijst van recente nieuwsitems aanbieden om uit te kiezen.

3. Brainstormen (10 minuten): Laat leerlingen nadenken over hoe ze de nieuwsgebeurtenis kunnen omzetten in een cartoon. Wat zijn de belangrijkste elementen van het nieuws? Wat is de boodschap die ze willen overbrengen? Moeten ze humor gebruiken of juist een serieuze toon?

4. Cartoon maken (30-40 minuten): Leerlingen gaan nu aan de slag met het tekenen van hun cartoon. Dit kan met de hand of digitaal. Moedig ze aan om creatief te zijn met personages, tekstballonnen en symbolen. Het belangrijkste is dat de cartoon de boodschap van de nieuwsgebeurtenis duidelijk overbrengt.

5. Presentatie (15 minuten): Laat elke leerling of groep hun cartoon presenteren aan de rest van de klas. Ze moeten uitleggen welke nieuwsgebeurtenis ze hebben gekozen, waarom ze deze gebeurtenis op deze manier hebben afgebeeld en wat hun boodschap is.

6. Reflectie (10 minuten): Eindig de les met een korte reflectie. Wat hebben de leerlingen geleerd over het gebruik van humor en satire in het presenteren van nieuws? Wat vonden ze moeilijk bij het maken van de cartoon en wat was juist leuk?