Doorgaan naar hoofdcontent

Februaristaking


By Pierrette13 - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=66906890

Op 25 februari wordt bij het Amsterdamse monument De Dokwerker de Februaristaking herdacht. Bij die staking kwamen Amsterdammers in verzet tegen de razzia's van de Duitsers. Dit jaar is het tachtig jaar geleden dat de staking plaatsvond. Onlangs werd na grondig onderzoek bekend wat met de mannen gebeurde die bij de razzia waren opgepakt.

Bron
NOS Deel opgepakte mannen bij Amsterdamse razzia proefpersoon voor gaskamers
NOS Staakt! Staakt! Staakt! (podcasts over de Februaristaking)

Leerdoel
Ik kan de aanleiding voor de Februaristaking en de gevolgen van dit verzet toelichten.

Opdracht 1 - 5w1h (tekst en video)
Bedenk 10 tot 15 vragen bij de bronnen die gaan over wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Noteer bij elke vraag een kort antwoord. Wissel je vragen en antwoord uit met een klasgenoot en geef elkaar feedback over de vraagstelling en de volledigheid van de antwoorden.

Opdracht 2 - Werkblad (tekst en video)
Bedenk 10 tot 15 opdrachten bij de bronnen. Vraag in de opdracht vooral om te verklaren (oorzaak, gevolg, relaties tussen gebeurtenissen). Wissel het blad uit met een andere groep en geef elkaar feedback over de vraagstelling en de volledigheid van de antwoorden.

Opdracht 3 - Experts (podcasts)
Maak een groep van vijf leerlingen. Verdeel de podcasts binnen de groep en vat elk je eigen podcast samen. Bespreek de inhoud van de podcasts met elkaar en ontwerp een (digitale) muurpresentatie waarin je vertelt over de aanleiding en de gevolgen van de Februaristaking. De docent geeft je instructie over het al dan niet uitvoeren van het ontwerp. 


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.