Een groep tieners uit Haarlem en omstreken veroorzaakt al maanden overlast in een wijk. De jongeren lijken status belangrijk te vinden en dagen elkaar uit om steeds verder te gaan. Journalisten van NHNieuws gingen met hen in gesprek en beschrijven mogelijke oplossingen, zoals het vroegtijdig signaleren van gedragsproblemen en het bieden van positievere vrijetijdsbestedingen.
Bron De terreur van de fatbikebende rond Haarlem: zo moeten de pubers worden aangepakt I NHNieuws
Woordenschat
terreur, intimideren, mishandelen, fatbikes, drommen, surveilleren, empathie, gewetensvorming, machteloos
Leerdoel
Je kunt aan het einde van deze les de problemen en mogelijke oplossingen die de tekst noemt toelichten.
Vragen
1. Wie vormen de 'fatbike-bende' en wat voor gedrag vertonen ze?
2. Hoe reageren buurtbewoners op de aanwezigheid van deze groep jongeren?
3. Wat beweren de leden van de 'fatbike-bende' over hun gedrag?
4. Welke overtredingen en misdaden worden aan de groep toegeschreven?
5. Wat zijn de mogelijke oorzaken van het gedrag van deze jongeren volgens experts?
6. Wat zijn de verschillen tussen de twee soorten 'hangjongeren' volgens de hoogleraar?
7. Wat wordt voorgesteld als mogelijke oplossing voor het gedrag van deze jongeren?
8. Hoe denken de jongeren zelf over een mogelijke oplossing voor hun gedrag?
9. Welke rol speelt status volgens de hoogleraar in het gedrag van deze jongeren?
10. Wat zijn enkele van de gevolgen van het gedrag van de 'fatbike-bende' voor de gemeenschap?
Woordenschat
terreur, intimideren, mishandelen, fatbikes, drommen, surveilleren, empathie, gewetensvorming, machteloos
Leerdoel
Je kunt aan het einde van deze les de problemen en mogelijke oplossingen die de tekst noemt toelichten.
Vragen
1. Wie vormen de 'fatbike-bende' en wat voor gedrag vertonen ze?
2. Hoe reageren buurtbewoners op de aanwezigheid van deze groep jongeren?
3. Wat beweren de leden van de 'fatbike-bende' over hun gedrag?
4. Welke overtredingen en misdaden worden aan de groep toegeschreven?
5. Wat zijn de mogelijke oorzaken van het gedrag van deze jongeren volgens experts?
6. Wat zijn de verschillen tussen de twee soorten 'hangjongeren' volgens de hoogleraar?
7. Wat wordt voorgesteld als mogelijke oplossing voor het gedrag van deze jongeren?
8. Hoe denken de jongeren zelf over een mogelijke oplossing voor hun gedrag?
9. Welke rol speelt status volgens de hoogleraar in het gedrag van deze jongeren?
10. Wat zijn enkele van de gevolgen van het gedrag van de 'fatbike-bende' voor de gemeenschap?