Verschillende onderzoekers en hoogleraren pleiten voor de afschaffing van Black Friday. Ze benadrukken dat dit koopjesfestijn ongezonde consumptie aanwakkert en een negatieve impact heeft op duurzaamheid. Ook onder winkeliers is niet iedereen gelukkig met het bestaan van het fenomeen.
Bron
Leerdoel
Je kunt aan het einde van deze les de kritiek op Black Friday toelichten en voorbeelden geven van oplossingen die zijn bedacht.
Woordenschat
duurzaamheid, massahysterie, uitgemolken, kapitalistische, schaarse, consumeren, maak- en afdankproces, wegwerpeconomie
Vragen
1. Waarom roepen onderzoekers op tot de afschaffing van Black Friday?
2. Wat is volgens het rapport van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur de impact van Black Friday op duurzaamheid?
3. Welke kritiek wordt geuit op het koopjesfestijn vanuit het perspectief van consumptie-onderzoekers?
4. Wat wordt gezien als de negatieve langetermijneffecten van overmatige consumptie tijdens Black Friday?
5. Waarom worden producenten gestimuleerd producten te maken die snel verouderen of van slechte kwaliteit zijn volgens het artikel?
6. Hoe beschrijven deskundigen het gevoel dat consumenten ervaren tijdens Black Friday?
7. Wat is het gevolg van de onderlinge concurrentie tussen winkels tijdens Black Friday volgens het artikel?
8. Welke oplossingen worden voorgesteld om de negatieve gevolgen van Black Friday te verminderen?
9. Welke acties ondernemen sommige bedrijven om zich af te zetten tegen Black Friday?
10. Welk advies wordt gegeven met betrekking tot het omgaan met onverkochte producten na Black Friday?
Opdrachten
1 | Voer met enkele klasgenoten een (stille)* discussie over de ethiek van Black Friday-deals. Verzamel zoveel mogelijk voor- en nadelen van massaconsumptie, de druk om te kopen en de impact ervan op mensen en het milieu.
*Hierbij overleg je niet, maar schrijf je samen op een groot blad, om tot slot te bespreken wat jullie eigen mening is.
2 | Bespreek met enkele klasgenoten marketingtactieken die jullie waarnemen rond Black Friday. Maak samen een overzicht van hoe bedrijven reclame maken voor Black Friday.
3 | Vat het fenomeen Black Friday met alle voor- en nadelen en mogelijke alternatieven samen in een infgographic.
4 | Beschrijf kort de oorsprong van Black Friday en hoe het zich heeft ontwikkeld tot het fenomeen dat het vandaag is. Gebruik extra bronnen bij de tekst.
5 | Bedenk met enkele klasgenoten alternatieven voor Black Friday die zorgen voor bewuste consumptie.