Doorgaan naar hoofdcontent

Sta op, want je zit echt veel te veel


We zijn langzaam veranderd in de zittende mens. En dat we zo verknocht zijn aan onze stoel heeft grote gevolgen voor onze gezondheid.

Bron

Leerdoel
Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de gevaren zijn van lang zitten en wat je kunt doen om meer te bewegen.

Woordenschat
sedentair, determinanten, ergonomische, biopsychosociaal, interdisciplinair, omgevingsinterventies, holistische, proactiviteit, doelgroep, beleidsmaatregelen, pedagogische, sociologie, academische, fysieke leefomgeving, bewijslast, cognitief, ergonomische, synergie, voedselomgeving, statische spanning, sociologie, psychologie, datawetenschap, beleid (zie opdracht 1)

Vragen
1. Hoeveel uur zitten volwassenen in Nederland gemiddeld per dag en waarom is dat niet goed?
2. Waarom is langdurig zitten ongezond volgens Mirka Janssen?
3. Wat zegt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) over langdurig zitten?
4. Waarom is langdurig zitten volgens hoogleraar Bert Steenbergen een lastig probleem om op te lossen?
5. Waarom wordt langdurig zitten nu gezien als een probleem van onze omgeving?
6. Wat zijn goede dingen die gebeuren als we bewegen volgens Mirka Janssen?
7. Wat zijn voordelen van bewegen volgens het Human Capital Model?
8. Waarom zegt Erwin van der Krabben dat investeren in bewegen gebaseerd moet zijn op bewezen resultaten?
9. Hoe kan samenwerking met anderen helpen bij het vinden van oplossingen voor langdurig zitten?
10. Wat zijn adviezen van Mirka Janssen om minder lang te zitten op het werk?

Opdrachten

1 - Probeer uit de tekst de betekenis van de woorden van woordenschat af te leiden. Gebruik waar nodig een woordenboek. Bedenk daarna welke woorden je in het dagelijks taalgebruik (ook in media en bij schoolvakken) met enige regelmaat tegenkomt en welke woorden niet. Schrijf achter de meer alledaagse woorden een A.

2 - Schrijf na het lezen van de tekst een one minute paper. Dat betekent dat je gedurende één minuut alles opschrijft wat je van de tekst hebt onthouden. Wissel daarna je paper uit met een klasgenoot en schrijf allebei twee minuten waarbij je toevoegingen doet in het paper van de ander. Bespreek daarna kort of jullie papers nu goed de kern van de tekst weergeven. 

3 - Vat de tekst samen in ongeveer vijf woorden. Zet de woorden in de kantlijn en leg ze daarna tekenend en schrijvend uit. Leg tot slot met deze samenvatting aan een klasgenoot uit wat de hoofdgedachte van de tekst is. Vraag hem of haar hetzelfde te doen.

4 - Stel dat de krant in de online versie van dit artikel nog een infographic wil toevoegen. Maak een ontwerp voor deze infographic. Zorg dat hij in één oogopslag al een beeld van de inhoud geeft en de lezer activeert het artikel te gaan lezen.

5 - Hoe kunnen scholen bijdragen aan het verminderen van langdurig zitten bij leerlingen? Bedenk met een paar klasgenoten concrete ideeën. Maak gebruik van de tekst om jullie ideeën te onderbouwen.



Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zij...

11-11-11

Op de elfde dag van de elfde maand om elf uur tekenden de strijdende partijen voor het einde van de Eerste Wereldoorlog. Het was een verwoestende oorlog geworden, waar Nederland maar zijdelings mee te maken had. België was het strijdtoneel geweest en daar hadden zich onbegrijpelijke taferelen afgespeeld. Bron  NU.nl   Geschiedenisles: Hoe begon de Eerste Wereldoorlog en hoe liep die af? Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les voorbeelden geven van politieke en nationale factoren die tot de Eerste Wereldoorlog hebben geleid en van nieuwe technologieën die deze oorlog bepaalden. Woordenschat  nationalisme, kruitvat, koloniale ambities, gekonkel, bufferstaat,  mobilisaties, propagandisten, patriottisch Vragen  1. Wanneer eindigde de Eerste Wereldoorlog en hoe werd het conflict beëindigd? 2. Hoeveel mensen kwamen om het leven tijdens de Eerste Wereldoorlog, zowel soldaten als burgers? 3. Wat waren de gevolgen van de oorlog voor de overlevenden, zowel fysie...

Mei socialvrij?

afbeelding: www.meisocialvrij.nl De opkomst van sociale media heeft een enorme invloed gehad op de manier waarop mensen communiceren en hun tijd besteden. Maar overmatig gebruik van sociale media en smartphones kan leiden tot verslaving en negatieve effecten op de mentale gezondheid. Initiatieven zoals "Mei Social Vrij" proberen bewustwording te creëren en mensen aan te moedigen om hun sociale mediagebruik te verminderen voor een gezonder leven. Metro Nieuws |  Jan en Rutger bedachten Mei Social Vrij: '14 uur per dag op social media'   Leerdoel  Je kunt de bedoeling en de werkwijze van Mei Social Vrij toelichten. Woordenschat cold turkey, bewustwordingscampagne, strategieën, langetermijneffecten, excessief, laagdrempelig, initiatiefnemers, psychologische, dynamiek Vragen  1. Op welke manieren kan overmatig smartphonegebruik en sociale mediagebruik psychologische en sociale problemen veroorzaken, zoals besproken in het artikel? 2. Wat maakt Mei Social Vrij anders dan ...