We zijn langzaam veranderd in de zittende mens. En dat we zo verknocht zijn aan onze stoel heeft grote gevolgen voor onze gezondheid.
Bron
Leerdoel
Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de gevaren zijn van lang zitten en wat je kunt doen om meer te bewegen.
Woordenschat
sedentair, determinanten, ergonomische, biopsychosociaal, interdisciplinair, omgevingsinterventies, holistische, proactiviteit, doelgroep, beleidsmaatregelen, pedagogische, sociologie, academische, fysieke leefomgeving, bewijslast, cognitief, ergonomische, synergie, voedselomgeving, statische spanning, sociologie, psychologie, datawetenschap, beleid (zie opdracht 1)
Vragen
1. Hoeveel uur zitten volwassenen in Nederland gemiddeld per dag en waarom is dat niet goed?
2. Waarom is langdurig zitten ongezond volgens Mirka Janssen?
3. Wat zegt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) over langdurig zitten?
4. Waarom is langdurig zitten volgens hoogleraar Bert Steenbergen een lastig probleem om op te lossen?
5. Waarom wordt langdurig zitten nu gezien als een probleem van onze omgeving?
6. Wat zijn goede dingen die gebeuren als we bewegen volgens Mirka Janssen?
7. Wat zijn voordelen van bewegen volgens het Human Capital Model?
8. Waarom zegt Erwin van der Krabben dat investeren in bewegen gebaseerd moet zijn op bewezen resultaten?
9. Hoe kan samenwerking met anderen helpen bij het vinden van oplossingen voor langdurig zitten?
10. Wat zijn adviezen van Mirka Janssen om minder lang te zitten op het werk?
Opdrachten
1 - Probeer uit de tekst de betekenis van de woorden van woordenschat af te leiden. Gebruik waar nodig een woordenboek. Bedenk daarna welke woorden je in het dagelijks taalgebruik (ook in media en bij schoolvakken) met enige regelmaat tegenkomt en welke woorden niet. Schrijf achter de meer alledaagse woorden een A.
2 - Schrijf na het lezen van de tekst een one minute paper. Dat betekent dat je gedurende één minuut alles opschrijft wat je van de tekst hebt onthouden. Wissel daarna je paper uit met een klasgenoot en schrijf allebei twee minuten waarbij je toevoegingen doet in het paper van de ander. Bespreek daarna kort of jullie papers nu goed de kern van de tekst weergeven.
3 - Vat de tekst samen in ongeveer vijf woorden. Zet de woorden in de kantlijn en leg ze daarna tekenend en schrijvend uit. Leg tot slot met deze samenvatting aan een klasgenoot uit wat de hoofdgedachte van de tekst is. Vraag hem of haar hetzelfde te doen.
4 - Stel dat de krant in de online versie van dit artikel nog een infographic wil toevoegen. Maak een ontwerp voor deze infographic. Zorg dat hij in één oogopslag al een beeld van de inhoud geeft en de lezer activeert het artikel te gaan lezen.
5 - Hoe kunnen scholen bijdragen aan het verminderen van langdurig zitten bij leerlingen? Bedenk met een paar klasgenoten concrete ideeën. Maak gebruik van de tekst om jullie ideeën te onderbouwen.