Doorgaan naar hoofdcontent

Sta op, want je zit echt veel te veel


We zijn langzaam veranderd in de zittende mens. En dat we zo verknocht zijn aan onze stoel heeft grote gevolgen voor onze gezondheid.

Bron

Leerdoel
Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de gevaren zijn van lang zitten en wat je kunt doen om meer te bewegen.

Woordenschat
sedentair, determinanten, ergonomische, biopsychosociaal, interdisciplinair, omgevingsinterventies, holistische, proactiviteit, doelgroep, beleidsmaatregelen, pedagogische, sociologie, academische, fysieke leefomgeving, bewijslast, cognitief, ergonomische, synergie, voedselomgeving, statische spanning, sociologie, psychologie, datawetenschap, beleid (zie opdracht 1)

Vragen
1. Hoeveel uur zitten volwassenen in Nederland gemiddeld per dag en waarom is dat niet goed?
2. Waarom is langdurig zitten ongezond volgens Mirka Janssen?
3. Wat zegt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) over langdurig zitten?
4. Waarom is langdurig zitten volgens hoogleraar Bert Steenbergen een lastig probleem om op te lossen?
5. Waarom wordt langdurig zitten nu gezien als een probleem van onze omgeving?
6. Wat zijn goede dingen die gebeuren als we bewegen volgens Mirka Janssen?
7. Wat zijn voordelen van bewegen volgens het Human Capital Model?
8. Waarom zegt Erwin van der Krabben dat investeren in bewegen gebaseerd moet zijn op bewezen resultaten?
9. Hoe kan samenwerking met anderen helpen bij het vinden van oplossingen voor langdurig zitten?
10. Wat zijn adviezen van Mirka Janssen om minder lang te zitten op het werk?

Opdrachten

1 - Probeer uit de tekst de betekenis van de woorden van woordenschat af te leiden. Gebruik waar nodig een woordenboek. Bedenk daarna welke woorden je in het dagelijks taalgebruik (ook in media en bij schoolvakken) met enige regelmaat tegenkomt en welke woorden niet. Schrijf achter de meer alledaagse woorden een A.

2 - Schrijf na het lezen van de tekst een one minute paper. Dat betekent dat je gedurende één minuut alles opschrijft wat je van de tekst hebt onthouden. Wissel daarna je paper uit met een klasgenoot en schrijf allebei twee minuten waarbij je toevoegingen doet in het paper van de ander. Bespreek daarna kort of jullie papers nu goed de kern van de tekst weergeven. 

3 - Vat de tekst samen in ongeveer vijf woorden. Zet de woorden in de kantlijn en leg ze daarna tekenend en schrijvend uit. Leg tot slot met deze samenvatting aan een klasgenoot uit wat de hoofdgedachte van de tekst is. Vraag hem of haar hetzelfde te doen.

4 - Stel dat de krant in de online versie van dit artikel nog een infographic wil toevoegen. Maak een ontwerp voor deze infographic. Zorg dat hij in één oogopslag al een beeld van de inhoud geeft en de lezer activeert het artikel te gaan lezen.

5 - Hoe kunnen scholen bijdragen aan het verminderen van langdurig zitten bij leerlingen? Bedenk met een paar klasgenoten concrete ideeën. Maak gebruik van de tekst om jullie ideeën te onderbouwen.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.

Vapen verovert de wereld (of hebben we allemaal onze goede voornemens?)

In het hart van de Chinese techstad Shenzhen, beter bekend als 'Vape Valley', onthult correspondent Roland Smid de onstuimige groei van de wereldwijde vapenindustrie. Ondanks toenemende beperkingen elders, blijven hier dagelijks miljoenen e-sigaretten van de band rollen in honderden fabrieken.  Bron RTL Nieuws |  Rondleiding in de vape-hoofdstad van de wereld: 'Als Nederland ze niet meer wil, verkopen we ze ergens anders' Leerdoel Je kunt na het lezen van de tekst uitleggen hoe vapes wereldwijd worden geproduceerd, hoe lokale regels de verkoop beïnvloeden en wat dit betekent voor verschillende landen. Woordenschat louche, afnemers, sinecure, licenties Vragen 1. Wat is de rol van Shenzhen in de wereld van vapes? 2. Wat zijn enkele kenmerken van de vape-industrie in China? 3. Wie is Frank Fan en welke rol speelt hij in de vape-industrie? 4. Wat zijn de gevolgen van lokale regelgeving op de verkoop van vapes? 5. Hoe reageert Frank Fan op verboden op vapes in verschillende