Doorgaan naar hoofdcontent

Marinus van der Lubbe thuishalen

Unknown photographer, Public domain, via Wikimedia Commons

Op 27 februari 1933 was de Rijksdagbrand in Berlijn, die de controle van het nationaalsocialisme in Duitsland versnelde en intensiveerde. Van der Lubbe werd dat jaar als dader van de brand ter dood werd gebracht. Recent werden zijn stoffelijke resten opgegraven en geïdentificeerd. Die gebeurtenis heeft veel nieuwe interesse in Van der Lubbe gewekt. Zijn rol bij de Rijksdagbrand roept nog steeds veel vragen op. 


Leerdoel
Je kunt vertellen hoe door de tijd heen is gedacht over de rol van Marinus van der Lubbe bij de Rijksdagbrand.

Woordenschat
stoffelijke resten, lijkschouwers, waarheidsserum, gratieverzoeken, rehabilitatie, showproces, dictatuur, grondwet, gedenkplaats, omzwervingen

Vragen

1. Waarom vertrok Van der Lubbe naar Berlijn?
2. Wat was de rol van Marinus van der Lubbe tijdens de Rijksdagbrand?
3. Welke politieke veranderingen vonden plaats in Duitsland voorafgaand aan de Rijksdagbrand?
4. Hoe reageerde de Nazi-regering op de Rijksdagbrand?
5. Welke gevolgen had de Rijksdagbrand voor Duitsland?
6. Hoe verliep het proces tegen Van der Lubbe?
7. Wat was het lot van Van der Lubbe na zijn veroordeling?
8. Welk belangrijk punt wordt gemaakt met het gedicht van Willem Elsschot?
9. Hoe lang heeft het geduurd voordat het vonnis formeel werd herroepen?
10. Waarom wordt er nu gepleit voor de herbegrafenis van Van der Lubbe in Leiden?

Opdrachten

1 - Samenvatting in vier kwarten
Maak een groep van vier en verdeel de tekst onder elkaar. Vat je eigen deel zo goed mogelijk samen. Vraag elkaar daarna feedback over het eigen deel. Schrijf daarna individueel allemaal een samenvatting van tien zinnen. 
 
2 - Vijf nieuwsgierige vragen
Vat de tekst samen in vijf nieuwsgierige vragen waar de tekst niet (voldoende) antwoord op geeft.

3 - Tijdlijn
Voorzie het artikel van een eenvoudige tijdlijn waarin je de belangrijkste gebeurtenissen van toen tot nu opneemt.

4 - Nieuwsbericht
Schrijf een fictief nieuwsbericht over de dag van de Rijksdagbrand, waarin je de gebeurtenissen beschrijft vanuit verschillende perspectieven.

5 - Gedenkplaats
Ontwerp een gedenkplaats voor Marinus van der Lubbe in zijn geboorteplaats Leiden en presenteer je ontwerp aan de klas.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.

Vapen verovert de wereld (of hebben we allemaal onze goede voornemens?)

In het hart van de Chinese techstad Shenzhen, beter bekend als 'Vape Valley', onthult correspondent Roland Smid de onstuimige groei van de wereldwijde vapenindustrie. Ondanks toenemende beperkingen elders, blijven hier dagelijks miljoenen e-sigaretten van de band rollen in honderden fabrieken.  Bron RTL Nieuws |  Rondleiding in de vape-hoofdstad van de wereld: 'Als Nederland ze niet meer wil, verkopen we ze ergens anders' Leerdoel Je kunt na het lezen van de tekst uitleggen hoe vapes wereldwijd worden geproduceerd, hoe lokale regels de verkoop beïnvloeden en wat dit betekent voor verschillende landen. Woordenschat louche, afnemers, sinecure, licenties Vragen 1. Wat is de rol van Shenzhen in de wereld van vapes? 2. Wat zijn enkele kenmerken van de vape-industrie in China? 3. Wie is Frank Fan en welke rol speelt hij in de vape-industrie? 4. Wat zijn de gevolgen van lokale regelgeving op de verkoop van vapes? 5. Hoe reageert Frank Fan op verboden op vapes in verschillende