De belasting van het milieu door de kledingindustrie is bijzonder groot. Milieu Centraal ontwikkelde daarom met deskundigen een training. Die moet het kopen van kleding terugdringen zodat kleding op termijn schoner, eerlijker en duurzamer wordt geproduceerd.
De Volkskrant | Een blouse gekocht die in de kast blijft hangen? Deze training leert hoe je een miskoop kunt voorkomen
Leerdoel
Je kunt uitleggen hoe de training stimuleert om minder kleding te kopen.
Woordenschat
klimaatspagaat, fashion victim, consumptiedrang, fast fashion, dopamine, vicieuze cirkel
Vragen
1. Wat is het probleem dat wordt beschreven in de tekst met betrekking tot kledingaankopen?
2. Hoe probeert Milieu Centraal dit probleem aan te pakken?
3. Wat zijn enkele van de onderwerpen die worden behandeld in de gratis online training "Mijn Stijl iD"?
4. Wat zijn de gevolgen van de groei van de wereldwijde kledingproductie voor het milieu?
5. Welke rol speelt dopamine in het koopgedrag van consumenten, volgens de tekst?
6. Welke fast fashion-merken worden genoemd en wat is hun impact op de industrie?
7. Wie heeft de online training ontwikkeld en welke expertise is daarbij betrokken?
8. Hoe reageren de hersenen op het koopgedrag met betrekking tot kleding, volgens de tekst?
9. Wat zijn enkele uitdagingen bij het veranderen van het koopgedrag van consumenten, volgens deskundigen?
10. Wat is het doel van de training en wat hoopt Milieu Centraal hiermee te bereiken?
Opdrachten
1 - Stille discussie
Voer zonder overleg een discussie op papier over de vraag wat effectieve middelen zijn om de milieubelasting van de wereldwijde kledingindustrie terug te dringen. Voer de discussie toen minuten in stilte door op papier ideeën te noteren en net goede argumenten op elkaar te reageren. Bespreek daarna wat jullie twee beste ideeën zijn en vat die kort samen.
2 - Mindmap
Vat de tekst samen in een mindmap. Bedenk voordat je de mindmap invult wat de deelonderwerpen van de tekst zijn. Die vormen de onderdelen van je mindmap. Zet het onderwerp op een centrale plek in de mindmap. Zorg voor een geïllustreerde, overzichtelijke, aantrekkelijke mindmap.
3 - Vraag als een journalist
Lees de tekst kritisch en noteer alle vragen die je je bedenkt en die niet (voldoende) worden beantwoord in de tekst. Vergelijk daarna je vragen met die van een klasgenoot. Maak samen een lijst van de drie belangrijkste vragen die jullie hebben
4 - Ballonsamenvatting
Teken vijf tekstballonnen. Vat de tekst samen door in elke ballon een belangrijk idee uit de tekst te noteren. Zorg dat de vijf ballonnen goed de kern van de tekst weergeven.
5 - Verboden woorden
Vorm een tweetal en bedenk voor elkaar vijf verboden woorden. Schrijf daarna allebei een samenvatting van de tekst in tien zinnen. De verboden woorden mogen niet worden gebruikt.