Na een ambtstermijn van 24 jaar wordt Poetin door de meesten gezien als dictator. Hij heeft zijn macht door de jaren heen steeds verder uitgebreid ten koste van burgerlijke vrijheden. Wie kijkt naar wat een dictator en een dictatuur typeert, ziet veel daarvan terug in Rusland.
Leerdoel
Je kunt kenmerken van dictatuur noemen en met voorbeelden toelichten.
Woordenschat
dictator, democratisch, oppositie, totalitaire, machtsmisbruik, staatsvormen, grondwetten, rechtsstaat, nepconstitutie, burgerlijke vrijheden
Vragen
1. Wat beweren deskundigen unaniem over Vladimir Poetin na zijn 24 jaar aan de macht?
2. Wat zijn de voornaamste redenen waarom deskundigen hem als een dictator beschouwen?
3. Hoe heeft Poetin zijn visie en aanpak door de jaren heen veranderd volgens de experts?
4. Hoe wordt de positie van Poetin binnen de politieke elite van Rusland beschreven?
5. Wat zijn enkele voorbeelden van hoe Poetin de oppositie heeft onderdrukt volgens het artikel?
6. Wat is het standpunt van Hubert Smeets over Poetins regime?
7. Welke termen gebruiken experts zoals Smeets en Voermans om het regime van Poetin te beschrijven?
8. Hoe wordt de situatie van Aleksej Navalny gebruikt als een voorbeeld van machtsmisbruik in Rusland?
9. Hoe beschrijft hoogleraar Voermans de staat van de democratie in landen als Rusland?
10. Hoe kwalificeert RTL Nieuws Poetin in hun berichtgeving en onder welke omstandigheden zouden ze hem als dictator benoemen?
Opdrachten
1 - Poster kenmerken dictator
Maak met behulp van de tekst en andere bronnen een overzichtelijke poster met de kenmerken van een dictator. Kies voor elk kenmerk een duidelijk symbool. Maak om te beginnen een schets van de poster op papier. Maak de poster evt. samen met een of meer klasgenoten en benut de mogelijkheden van online programma's om posters vorm te geven.
2 - Leven onder een dictatuur
Bedenk wat in jouw directe omgeving zou veranderen als je te maken zou krijgen met een dictator. Beschrijf minimaal vijf vrijheden die onder een dictator zouden verdwijnen.
3 - Dichtatuur
Geef met een ready made die je in de tekst vindt of een stiftgedicht dat je met de tekst maakt een goede beschrijving van dictatuur. Kijk online voor voorbeelden van beide vormen van dichten.
4 - Teamsamenvatting
Lees de tekst en maak daarna met 2-3 klasgenoten een samenvatting door om beurten een (halve) zin op te schrijven. Zorg dat de samenvatting compleet maar ook compact wordt.
5 - Aanvulzinnen
Bedenk tien incomplete zinnen die samen de tekst goed samenvatten. Laat in elke zin een woord weg of schrijf een halve zin op. Wissel daarna de zinnen uit met een klasgenoot en maak de samenvatting van elkaar compleet.