De derde dinsdag van januari is het Martin Luther King day in de V.S. Amerikanen staan stil bij de betekenis van deze Amerikaanse dominee en voorvechter van burgerrechten. Hij werd onder meer beroemd om zijn toespraak I have a dream bij het Lincoln Memorial in Washington. Hij werd 4 april 1968 vermoord. (foto: Wikipedia)
Leerdoel
Je kunt toelichten wat de betekenis van Martin Luther Kings strijd voor gelijke rechten is.
Woordenschat
opinie, relevant, polarisatie, cancel culture, segregatie, autoriteiten, burgerrechtenbeweging, verstrengelde, biografie
Vragen
1. Welke actie ondernam kunstenares Airco Caravan als protest en waarom?
2. Wat waren enkele overeenkomsten tussen de jaren vijftig-zestig en de huidige tijd volgens de kunstenares Airco Caravan?
3. Wat was de rol van Martin Luther King in de busboycot in Montgomery, Alabama?
4. Wat waren enkele kenmerken van de burgerrechtenbeweging waar King aan deelnam?
5. Wat waren enkele specifieke methoden die werden gebruikt om Martin Luther King te onderdrukken volgens de tekst?
6. Wat was de impact van de busboycot in Montgomery, Alabama?
7. Wat was de reactie in Amsterdam na de dood van Martin Luther King?
8. Wat is de symbolische betekenis van het recent onthulde monument in Boston ter ere van Martin Luther King en zijn vrouw Coretta?
9. Hoe beschrijft de kunstenares Airco Caravan de relevantie van Martin Luther King voor Nederland en wat suggereert ze over het hernoemen van 'Blue Monday' naar 'MLK Day' in Nederland?
10. Wat is de betekenis van het standbeeld in het Martin Luther Kingpark in Amsterdam?
Opdrachten
1. Mindmap
Vat de tekst samen in een mindmap. Bepaal na het lezen wat de deelonderwerpen zijn. Verdeel die deelonderwerpen over je blad en werk ze allemaal uit in woord en beeld.
2. One minute paper
Schrijf na het lezen van de tekst in één minuut alles op wat je hebt onthouden. Wissel daarna uit met en of meer klasgenoten. Vertel elkaar wat je hebt opgeschreven. Vul je one minute paper waar nodig aan na de uitwisseling.
3. Aanvulzinnen
Schrijf na het lezen van de tekst op wat de deelonderwerpen van de tekst zijn. Schrijf ze op en noteer bij elk deelonderwerp een halve zin die iemand anders moet aanvullen. Wissel daarna je werk uit met een klasgenoot en maak de aanvulzinnen van elkaar af. Bespreek daarna samen jullie werk.